Op 15 december 2023 heeft het Ministerie van Defensie een eerste versie van het Nationaal Programma ‘Ruimte voor Defensie’ gepubliceerd, hierna te noemen NPRD. In augustus 2024 heeft de KNVvL hier uitgebreid en gemotiveerd op gereageerd. De grootste gevaren uit de eerste versie waren het plan voor een springgebied nabij Terlet, een dirtstrip te Deelen, laagvliegroutes voor cargo drones, o.a. nabij Teuge en Salland, en zeer grote nieuwe laagvlieggebieden voor helikopters in Zeeland, Twente, de Betuwe en Noord Holland.

Veel andere partijen en instanties hebben ook gereageerd. Al dit commentaar is door Defensie verwerkt en ook hebben zij op provinciaal niveau voorlichtingssessies gehouden. Voor Terlet hebben de KNVvL en het SNZT (zweefvliegen) ingesproken bij Provinciale Staten Gelderland, steun gevraagd bij NOC*NSF en vragen gesteld bij de Defensie voorlichtingsbijeenkomst te Rozendaal. Daarnaast is er enkele malen direct overleg geweest met Defensie om onze zorgen te uiten en nadere uitleg over het NPRD te krijgen, uiteraard specifiek op die punten waar luchtsportbelangen mogelijk in het gedrang komen.

23 mei 2025 heeft Defensie haar finale ontwerp van het NPRD gepubliceerd. DIt betreft een verdere invulling en vernauwing van het eerste stuk. Een aantal zaken is komen te vervallen, andere zijn meer verduidelijkt en/of aangepast. Goed nieuws is dat het springgebied bij Terlet is komen te vervallen. De dirtstrip op Deelen is wel in het plan overeind gebleven, met mogelijke impact voor Terlet. Nieuw is het plan om de F35 te Lelystad te plaatsen wat voor de KNVvl achterban niet veel impact hoeft te hebben, mits er niet op het bestaande route ontwerp gevlogen gaat worden. En uiteraard willen we geen koppeling met een openstelling voor groothandelsverkeer. De ontworpen routes hiervoor zijn wel zeer negatief voor de luchtsporten omdat ze veel te laag en te conflicterend voor luchtsporten zijn opgesteld. Wat ook gebleven is zijn de plannen voor de zeer grote laagvlieggebieden. De bestaande toegang hierin voor luchtsporten en locaties is een groot aandachtspunt, flexible use of airspace is primair. Dit is ook wat wij wensen ten aanzien van de voorziene corridors voor cargo drones.

De stukken - waaronder ook een planMER - zijn te downloaden: https://nprd.inspraak.defensiedichtbij.nl/.

Er kan t/m 9 juli a.s. op dit stuk gereageerd worden. De afdeling operations gaat aan de slag met een concept KNVvL reactie, we gaan er alles aan doen om onze belangen zo veel als mogelijk te waarborgen. Maar clubs en leden wordt aangeraden om ook te reageren. Na eventuele aanpassingen zal het ontwerp NPRD aan het kabinet ter goedkeuring worden aangeboden.

In de periode 10 t/m 26 juni komen er nog 12 provinciale informatiebijeenkomsten. Je kunt je hiervoor aanmelden: https://nprd.inspraak.defensiedichtbij.nl/planning/bijeenkomsten-per-provincie