Algemeen
Binnen de KNVvL regelt de afdeling Operations (OPS) op het bondsbureau alles wat te maken heeft met
- luchtruim,
- regelgeving,
- veiligheid.
Het bondsbureau krijgt op alle drie de onderwerpen hulp van vrijwilligers. Zo maken we goed gebruik van de kennis in de vliegende afdelingen. Al het OPS-werk sluit aan bij de Strategische Agenda van de KNVvL.
Operations zorgt ervoor dat alles goed wordt gecoördineerd en dat de belangen van de vereniging en haar afdelingen naar buiten toe worden vertegenwoordigd.
De Centrale Commissie Luchtruim (CCLR) is door het KNVvL Hoofdbestuur ingesteld ter ondersteuning van Operations op luchtruimgebied. De CCLR bestaat uit vrijwilligers van alle vliegende afdelingen. Deze commissie behandelt verschillende onderwerpen over het luchtruim, zoals indeling, classificatie en operationele indeling. De CCLR werkt op basis van een zogenaamde Terms of Reference. Deze tref je hieronder.
Bestand | Type | Grootte |
---|---|---|
Terms of Reference CCLR 2023 | 98,928 KB |
Waar dat kan, probeert de KNVvL zelf proactief regels op te stellen in plaats van dat de overheid dat doet. Dit gebeurt waar nodig soms samen en in afstemming met de andere General Aviation (GA) partijen zoals AOPA, NACA en NVL.
De KNVvL is in Europa aangesloten bij Europe Air Sports (EAS). EAS behartigt luchtsportbelangen op Europees niveau richting Brussel. EAS vergadert diverse malen per jaar. Meestal gaat een OPS-medewerker of een vrijwilliger (bijvoorbeeld een bestuurslid of iemand uit een afdeling) daar namens de KNVvL naartoe.
Overlegstructuren
Als belangenbehartiger voor luchtsporten voert de KNVvL gesprekken met de overheid over Operations. Deze overleggen vinden op reguliere basis plaats, maar soms (bij noodzaak) ook extra als dat nodig is. Hieronder staat een overzicht van de externe partijen waarmee de KNVvL overlegt.
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - Directoraat Generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken (DGLM)
De KNVvL is partner in het General Aviation Platform (GA-Platform). Dit overleg wordt georganiseerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het Platform vergadert samen met andere GA-partners, zoals AOPA, NACA en NVL. Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Interprovinciale Contactgroep Luchthaven (ICL) zijn hierbij aanwezig.
Samen met de afdelingen worden knelpunten en wensen besproken en vastgelegd in dossiers die vervolgens worden opgenomen in een jaarwerkplan. Dit plan heeft een looptijd van twee jaar en hierin worden de belangrijkste onderwerpen gekozen, afspraken gemaakt en de voortgang gecontroleerd.
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
LVNL beheert het gecontroleerde burgerluchtruim in Nederland. De grootste gebruikers zijn de commerciële luchtvaartmaatschappijen. Maar ook luchtsporters maken gebruik van dit luchtruim, soms in gebieden met strikte regels. Daarom zijn goede afspraken nodig om de veiligheid te garanderen en de belangen van KNVvL-leden te beschermen. Het is belangrijk dat luchtsporters het luchtruim zo vrij mogelijk kunnen gebruiken. Dit is vooral belangrijk als het luchtruim verandert.
Voorbeelden hiervan zijn het luchtruim rond Lelystad en het programma luchtruimherziening 2023. Bij de herziening is de KNVvL betrokken als officiële gesprekspartner.
Defensie / Commando der Luchtstrijdkrachten (CLSK)
Defensie is een belangrijke gesprekspartner voor de KNVvL. Diverse zweefvliegclubs en modelvliegclubs opereren vanaf militaire vliegvelden. Daarom moeten afspraken over toegang, gebruik en huur goed geregeld zijn.
Daarnaast is CLSK de militaire beheerder van ‘haar’ stuk luchtruim. Daarom overlegt de KNVvL niet alleen met LVNL, maar ook met de militaire luchtverkeersleiding.
Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
ILT controleert namens het Ministerie of iedereen zich aan de luchtvaartregels houdt. De KNVvL overlegt regelmatig met ILT als er vragen zijn over hoe de regels precies geïnterpreteerd moeten worden. Soms denkt de toezichthouder daar anders over dan de KNVvL of een piloot. Dan probeert de KNVvL samen met ILT afspraken te maken over een praktische en haalbare manier van handhaven.
Luchtverkeerscommissie Strategisch Forum (LVC-SF)
De KNVvL vertegenwoordigt de luchtsportorganisaties (GA-partners) in het LVC-SF. Daar is het belangrijkste onderwerp voor de luchtsporten de jaarlijkse luchtsport evenementenlijst. De KNVvL vraagt, afgestemd met andere luchtvaartactiviteiten (civiel en militair) toestemming voor haar eigen bijzondere activiteiten zodat die zonder problemen doorgang kunnen vinden.
Op dit moment ligt de focus vooral op parachutespringen, omdat hiervoor vaak meer hoogte nodig is dan normaal mag volgens de Regeling Valschermspringen.
Interprovinciaal Overleg (IPO) - Interprovinciale Contactgroep Luchthaven (ICL)
De KNVvL heeft contact met provincies via het Interprovinciaal Overleg (IPO), en daarbinnen specifiek in de Interprovinciale Contactgroep Luchthavens (ICL). In deze vergaderingen gaat het bijvoorbeeld over vrijstellingen voor paramotortrikes, Terreinen voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik (TUG), regels voor N200 en andere natuurgebieden, en zaken zoals de Regeling Burger en Militaire Luchthavens (RBML).
Luchtruimgebruik
De Aeronautical Information Publication (AIP) bevat alle vaste en langdurige informatie over het luchtruim en luchthavens en hoe deze gebruikt mogen worden. Elk land heeft een eigen AIP, en deze wordt volgens internationale regels gepubliceerd. Piloten moeten de AIP altijd gebruiken bij hun vluchtvoorbereiding.
De KNVvL controleert aanvragen van clubs die iets in de AIP willen laten opnemen of veranderen. Als alles klopt, stuurt de OPS-afdeling de aanvraag door naar de Aeronautical Information Services (AIS) bij LVNL.
Om duidelijk te maken hoe dit precies werkt en wie waarvoor verantwoordelijk is, is in 2017 een protocol gemaakt. Hierin staan alle stappen en afspraken vastgelegd.De Luchtverkeersleiding, Defensie CLSK of ILT publiceren berichten zoals NOTAM’s, Tijdelijke Gebieden met Beperkingen (TGB) en ontheffingen voor luchtruimgebruik.
De conceptversies van TGB’s en ontheffingen worden eerst naar OPS gestuurd. OPS geeft namens de betrokken afdelingen commentaar. De definitieve TGB’s komen daarna op de website onder Beschikkingen te staan. Let er bij de vluchtvoorbereiding op dat dit overzicht niet 100% dekkend is voor heel Nederland.