Op verzoek van de gemeente Zandvoort en ter bescherming van het luchtverkeer onderling worden tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) aangewezen in het luchtruim rondom het gebied waar de Formule 1 van Zandvoort wordt gehouden tussen 29 augustus en 31 augustus 2025.
Rondom dit evenement met internationaal aanzien, wordt een verhoogde concentratie luchtverkeer verwacht. Om op een veilige manier bepaalde partijen luchtverkeersactiviteiten te laten uitvoeren, worden met het instellen van deze TGB’s een aantal aanvullende voorschriften en beperkingen voor het luchtverkeer
ingesteld tijdens dit evenement.
Bij deze aanwijzing worden bijvoorbeeld de route en vlieghoogte voor diverse soorten luchtverkeer bepaald. Op deze wijze kan op een veilige manier een scheiding tussen het luchtverkeer boven het circuit en de directe omgeving worden nagestreefd.
Het TGB is alleen toegankelijk voor helikopters met bestemming/vertrekpunt het circuit van F1-Zandvoort, de filmhelikopter, reclamesleepvluchten, commerciële rond- en fotovluchten, vluchten ten behoeve van het loodswezen, gecoördineerde vluchten met UAS die bijdragen aan de algemene veiligheid en vluchten van
hulpdiensten.
Het gebied is niet toegankelijk voor recreatieve vluchten en vluchten die niet de aangegeven route kunnen volgen, waaronder ballonnen, overige UAS en modelluchtvaartuigen.
Voor de reclamesleepvluchten en commerciële rond- en fotovluchten in het TGB Zandvoort F1 West is een hoogte van 1400 voet gekozen om een veilig werkgebied voor de filmhelikopter tot op 1200 voet te waarborgen. Tevens is het op deze manier mogelijk voor de helikopters belast met het (VIP) personen
transport een route op lagere hoogte richting Noordzee te kunnen vliegen, mocht dit operationeel noodzakelijk zijn. De route voor reclamesleepvluchten en commerciële rond- en fotovluchten loopt van noord naar zuid langs de Noordzeekust. Er bestaat een mogelijkheid in een circuit rond te vliegen. Dit circuit is, evenals vorig jaar vorig jaar, wat dichter naar de kust gelegd omwille van continuency procedures voor reclamesleepvliegtuigen. Een kleine aanpassing is gemaakt in de hoogte van de gebieden TGB Zandvoort en
TGB Zandvoort F1 East, om aansluiting te behouden bij de aanpassing in de luchtruimindeling rondom Schiphol en dan met name het instellen van de Schiphol TMA 7 ter vervanging van de Schiphol CTR 2.
De gebieden zijn verboden voor UAS. Een uitzondering hierop zijn vluchten van hulpdiensten zoals politievluchten, en eventueel gecoördineerde vluchten in opdracht van de organisatie van de Dutch GP met als doel het bijdragen aan het algemene veiligheidsbeeld tijdens het evenement, door de UAS in te zetten voor
crowd management. De operator die deze UAS VLOS vluchten uitvoert, is in het bezit van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen om deze operatie te mogen uitvoeren. Ook is een uitzondering gemaakt voor een drone-show, te houden tijdens de festiviteiten in de avond. Dit kan alleen wanneer de juiste
vergunningen en/of ontheffingen hiervoor aanwezig zijn, en er geen helikopters meer vliegen van en naar de TUG locaties.
Een klein TGB rondom het circuit maakt op de donderdag veilige testvluchten van de camera helikopter mogelijk.
Hieronder tref je de volledige beschikking.
Bestand | Type | Grootte |
---|---|---|
25 17883 TG Bs F1 Zandvoort 25 19928 | 673,967 KB |