In het vliegverkeer wordt door sommige piloten een “chat” frequentie gebruikt om tijdens de vlucht met elkaar te praten. De frequentie 123.450 MHz wordt door veel piloten gebruikt. Door de drukte op deze frequentie wijken piloten soms uit naar “vrije” frequenties.
Het is echter van groot belang om te weten dat tussen 136.500 MHz en 136.975 MHz de digitale datafrequenties van het CPDLC-systeem (Controller Pilot Data Link Communications) liggen.
Als deze geselecteerd worden, is er vaak niets te horen. Hierdoor denken veel piloten dat deze frequenties niet gebruikt worden en lijken ze “vrij” te zijn. Als iemand in deze frequentieband zendt, kan de dataverbinding worden gestoord. Sterke storingen kunnen ertoe leiden dat het vliegtuig wordt “uitgelogd” waardoor een dataverbinding tussen piloot en luchtverkeersleider niet meer mogelijk is.
Daarom het zeer dringende verzoek aan alle (hobby)vliegers en andere amateur-gebruikers: ook kortdurend zenden tussen 136.500 MHz en 136.975 MHz moet omwille van de vliegveiligheid dringend worden vermeden.
Menu
- Home
- Contact
- Alles over je lidmaatschap
- Lid worden!
- De Vereniging
- Info voor clubs
- Veiligheid
- Veilige Sportomgeving
-
TGB (Tijdelijk Gebied met Beperkingen)
- Overzicht
- TGB AURORA ten behoeve van NAVO COMAO oefeningen | 17 september - 23 oktober 2025
- TGB Meppel-Zwolle 1 september 2025 - 1 september 2026
- TGB Lemmer (RPAS-vluchten) | 7 - 10 oktober 2025
- TGB Huizen (RPAS-vluchten) | 12 - 13 november 2025
- Ontheffing minimum VFR-vlieg- hoogte oefening Focus298 | 17 - 22 november 2025
- Vlieglocaties
- Operations
- Weer
- Educatie jongeren
- Nieuws
- Agenda
- Vacatures
Meer nieuws over KNVvL
De KNVvL is rookvrij! Is jouw club dat ook?
6 oktober 2025
Save the date: KNVvL Congresdag voor bestuurders, trainers en instructeurs
29 september 2025
Jan Brouwer nieuwe penningmeester in het Hoofdbestuur!
25 september 2025
EASA-experts nemen deel aan VIOD-zweefvliegkamp: “Dit is de perfecte basis voor toekomstige luchtvaartprofessionals”
15 september 2025