LUCHTVAARTKENNIS No.1 2021

Half maart kwam het eerste nummer van Luchtvaarthistorisch tijdschrift LUCHTVAARTKENNIS van 2021 (de 71ste jaargang) uit, dat wordt uitgegeven door de KNVvL afdeling Luchtvaartkennis.

In dit nummer een artikel van Arno Landewers dat de historie van waterstof als vliegtuigbrandstof behandeld. Onlangs onthulde Airbus drie conceptuele ontwerpen voor verkeersvliegtuigen die waterstof als brandstof gebruiken. Waterstof is begin deze eeuw weer in de belangstelling gekomen als schoner alternatief voor kerosine. Maar de gedachte is niet nieuw: in de jaren 20 en 30 werd waterstof als brandstof al serieus overwogen, later draaiden experimentele motoren op waterstof en in de jaren 50 vloog voor het eerst een vliegtuig op waterstof.

Verder beschrijft Harm Hazewinkel de poging van kapitein Willem Leendertz van de Luchtvaart Afdeling van het KNIL om rond 1919-1920 een vlucht van Indië naar Nederland te maken in een Bristol Pullman. Een artikel van Frits Gerdessen en Anne Tjepkema gaat in op Nederlandse vliegers in Duitse dienst tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een van deze vliegers was voormalig KLM vlieger Eddy de Graaff, die op de Messerschmitt Me-262 werd omgeschoold en daarmee waarschijnlijk de eerste Nederlandse straaljager vlieger was. Een artikel van Frits Gerdessen gaat in op de verregaande belangstelling van de Nederlandse luchtstrijdkrachten eind jaren 30 in de Hawker Hurricane en Supermarine Spitfire.

In de vaste rubriek “In model” bespreekt Thijs de Boer de bouw van een model van een Fokker F.VIIa van de KLM. Naast enkele boekbesprekeningen ontbreken ook de vaste rubriek over luchtvaarthistorie op Internet en een overzicht van recente mutaties in het Nederlands luchtvaartuig register niet.

Interesse?

Voor abonnementen op LUCHTVAARTKENNIS (EUR 39,- per 4 nummers) of lidmaatschap van de afdeling (inclusief een abonnement op het tijdschrift Verenigde Vleugels): www.luchtvaartkennis.net of www.knvvl.nl