Het tweede nummer van de 70ste jaargang van Luchtvaart Historisch Tijdschrift LUCHTVAARTKENNIS is uitgekomen, het blad dat wordt gemaakt door de KNVvL-afdeling Luchtvaartkennis. In dit nummer staan de volgende artikelen:

  • EMBRAER: van exoot tot marktleider (door Arno Landewers). De afgelopen 20 jaar is de Braziliaanse vliegtuigbouwer EMBRAER marktleider geworden voor verkeersvliegtuigen voor de korte tot middellange afstanden, en inmiddels na Boeing en Airbus ’s werelds derde grote vliegtuigbouwer. KLM Cityhopper is binnen Europa de grootse gebruiker van de ERJ 175 en ERJ 190. Het ontstaan van EMBRAER is een boeiende geschiedenis die decennia begon voor de daadwerkelijke oprichting: door combinatie van de opzet van onderwijs- en onderzoekfaciliteiten, licentiebouw en modulair ontwerpen, kon profiterend van een periode van economische groei een bedrijf ontstaan dat na een dreigende ondergang in de jaren '90 met succes geprivatiseerd werd.
  • Luchtvaart en muziek (door Harm Hazewinkel). Een aanvulling op een eerder artikel over klassieke composities geïnspireerd door de luchtvaart.
  • In de nieuwe rubriek “in model” gaat Rob Hamann in op een recent verschenen statisch schaalmodel van de Trompenburg-Spijker V.2.
  • Het de Schelde/Van Lammeren Lange Afstands Vliegtuig (door Frits Gerdessen). In 1936/37 werd door de NV Koninklijke Maatschappij de Schelde een houten mock-up gebouwd van het door Th. J.W. Van Lammeren van de KLM ontworpen Lange Afstands Vliegtuig. Het was bestemd voor vervoer van post en enkele passagiers naar Suriname. Het geheel metalen toestel zou gebruik maken van onderdelen van de Douglas DC-3. Mede omdat Fokker, de vertegenwoordiger van Douglas, hieraan weigerde mee te werken moest het project worden stopgezet.
  • Sonnig Jet in Libië (door Arno Landewers). Sinds vorig jaar is in Libië, na enkele jaren van relatieve rust, een hevige burgeroorlog uitgebroken, waarbij de strijdende partijen door diverse landen in de regio worden gesteund. In het algemeen laten we in ons blad “history in the making” rusten tot later, maar in dit geval lijkt het nuttig al wat feiten vast te leggen, ook al omdat er in de Nederlandse pers en nieuwsmedia nauwelijks aandacht aan wordt besteed. Bovendien is er een interessant feit: een aantal op Aruba geregistreerde vliegtuigen spelen een rol in de strijd.

Verder zijn er natuurlijk de vaste rubrieken: boekbesprekingen, het web – luchtvaarthistorie op Internet en de mutaties in het Nederlands Luchtvaartuig Register.

Heb je interesse in een exemplaar van dit prachtige tijdschrift? Losse nummers kosten € 9,50 en een abonnement € 37 (vier nummers). Neem hiervoor contact op via loetk@hotmail.com; nadere informatie www.luchtvaartkennis.net en www.knvvl.nl