Wat is XContest?

XContest is een overland competitie waarbij alle vluchten meetellen voor de ranglijst. De zes beste vluchten van een piloot worden bij elkaar opgeteld voor de eindstand.

Deelname is gratis en makkelijk. Het uploaden van je vluchten gaat vrij eenvoudig met uitsluitend een .IGC file van de betreffende vlucht. Na dat u bent ingelogd verschijnt er vanzelf een button “Vlucht insturen”. De rest wijst zich vanzelf. Vergeet niet om commentaar en foto’s bij de vlucht te zetten.

Voor deelname is vereist dat u beschikt over:

  • Nederlandse nationaliteit
  • Geldig brevet voor overlandvliegen
  • Kennis van de luchtvaartregels

Basis uitgangspunten:

  • Twee Nederlandse competities.
  • - XCC-nationaal (Nederlandse vluchten)
  • - XCC-internationaal (Vluchten wereldwijd)
  • Hogere waardering voor vluchten die (deels) in Nederland zijn gemaakt.
  • Competities lopen van 1 oktober t/m 30 september. (2020 is een overgangsjaar)
  • 6 beste vluchten per piloot per ranglijst
  • Respecteren van de luchtruimreglementen
  • Gratis deelname
  • Nrs. 1, 2 en 3 van beide competities worden gehuldigd op de nationale PG/Delta beurs. De winnaars mogen zich Nederlands Kampioen XC (inter)nationaal noemen
  • Daarnaast worden de beste vrouw en de beste beginnend piloot gehuldigd (rookies)

Voor vragen en opmerkingen, mail naar: wc.schermvliegen@knvvl.nl

Zie www.xcontest.org/holland om je aan te melden.

XContest 2020

Vanaf 2020 gaan we aansluiten bij de internationale regels. Dat betekend voor 2020 dat we een overgangsjaar hebben. Het seizoen loopt in een gebroken jaar van 1 oktober - 30 september. 2020 is daarmee een kort jaar. Want we gaan op 1 januari over en dit seizoen loopt tot 30 september. Vanaf 1 oktober 2020 doe je dus mee voor 2021.

Met de internationale regels komen twee wijzigingen: ten eerste telt iedere vlucht voortaan mee voor de ranglijst. Daarnaast scoren de vluchten conform de onderstaande factoren:

  • Vrije vlucht: vrije afstand, factor 1 over het aantal kilometers.
  • Vrije driehoek, maximale afstand tussen start en landing 20% van hele afstand, factor 1,2
  • Vrije driehoek, maximale afstand tussen start en landing 5% van hele afstand: factor 1,4
  • FAI driehoek, maximale afstand tussen start en landing 20% van hele afstand, factor 1,4
  • FAI driehoek, maximale afstand tussen start en landing 5% van hele afstand, factor 1,6