Een keer proberen? Dat kan! Om te kijken of de sport iets voor je is kan je bij verschillende vliegscholen een keer uitproberen.

Leeftijd

Vanaf het moment dat je ogen opengaan kun je beginnen met dromen over vliegen, vanaf 16de mag je beginnen met lessen en vanaf 18 jaar mag je met brevet zelfstandig de lucht in.

Voorwaarden

Aangezien een paramotor op je rug gedragen wordt en de benen als onderstel functioneren worden hier wat fysieke eisen aan gesteld. Daarnaast is er de mogelijkheid om de motor op een onderstel te monteren waarmee het moeten lopen/ rennen met de motor op rug voorkomen wordt. Hiervoor is een aparte aantekening nodig bij het behalen van het brevet.

Kosten

Voor de aanschaf van (nieuw) materiaal moet je ongeveer rekening houden met €10.000. Hierbij heb je een nieuw scherm, nieuwe motor, radio, helm, hoogtemeter, kompas, kleding etc. Hierna wordt het verslavend en blijf je altijd wat kopen (dashboard, navigatie, clipje hier, dingetje daar. 😊)

Materiaal

Materiaal kan je huren van de vliegschool. Je hoeft dus geen eigen materiaal te hebben om te beginnen met paramotor lessen.

Waar

Aangezien je als pararmotorvlieger gebonden bent aan de indeling van het luchtruim is een gedegen kennis hiervan noodzakelijk. Daarnaast zal een stukje grond moeten worden gevonden waar je met toestemming van de eigenaar en de burgemeeester vanaf mag starten en landen. Aangesloten vliegscholen zijn te vinden via google, www.paramotorweb.nl en www.knvvl.nl/paramotorvliegen/.

Hoelang duurt het om de sport te leren?

Reken voor het brevet zelf ongeveer 1 jaar. Om echt beter te worden ben je een lifetime verder. Aangezien het belangrijk is om de bewegingen in je “muscle-memory” te krijgen is het belangrijk om in de beginfase met grote regelmaat te oefenen. Wekelijks ben je ongeveer 4 uur bezig met de sport als je het wilt leren.

Hoe haal ik een brevet?

Het Brevet bestaat uit een 2-tal gelijkwaardige delen. Het theorie- en praktijkdeel. Tijdens het praktijkdeel leer je o.a. weersverschijnselen herkennen, luchtvaartregels, luchtruimindeling etc. Dit doe je met zelfstudie en op dagdelen welke door de vliegscholen gehouden worden. Dit theoriedeel moet met een officieel examen positief afgerond worden!


Daarnaast is er het praktijk deel wat opgedeeld is een 3-tal blokken. In het eerste deel leer je groundhandelen (bediening van het scherm op de grond). Als dit naar behoren gaat komt een mooi moment, de instructeur laat je je eerste vlucht maken. Dit gebeurt in eerste instantie op zichtafstand waarbij de instructeur en piloot in direct contact staan. Als men 10 uur gevlogen heeft en de instructeur vind je er klaar voor begint het 3de deel, namelijk de solo-periode. Deze bestaat ook uit een periode van minimaal 10 vlieguren. Als ook dit positief beoordeeld wordt mag men op voor het praktijkexamen.

(© Frank Moorman)
(© Frank Moorman)