Tijdens een lierstart weet iedereen op elk moment wat te doen als het anders gaat dan verwacht. Maar wat doe je als je achter een sleep hangt, en je niet zeker weet of je aan het eind van de baan wel samen over die bomenrij heen komt?
Het is bij het maken van een sleepstart net zo belangrijk als bij een lierstart om vooraf na te gaan wat je doet als de start anders verloopt dan verwacht. De kans op een kabelbreuk is bij een sleepstart kleiner, maar niet nul. Een ander risico is de capaciteit van de sleepkist.
Soms tóch maar de bomen..
Bedenk voor iedere sleepstart wat jouw opties op welk moment zijn. Wanneer moet je besluiten om in de bomen te landen en op welke hoogte kan je veilig een bocht maken? Op veel velden is er nou eenmaal een moment in de sleepstart dat je beter kan besluiten om (met veel schade) in de bomen of op ander onlandbaar terrein te landen, dan het risico nemen van een bocht inzetten met lage snelheid op lage hoogte.
Natuurlijk wil je niet in een dergelijke situatie terecht komen. Daarom is het goed om voor je start met de sleepvlieger in gesprek te gaan. Spreek niet alleen met elkaar af waar je heen wilt en met welke snelheid je gesleept worde, maar bespreek ook wat de capaciteit van de sleepkist is in de actuele omstandigheden (gewicht van de zweefkist, nat gras, warm weer etc).
Neem de situatie door met de sleepvlieger; wat is er bekend?
In veel handboeken van sleepkisten staan geen gegevens over de prestaties van de sleepkist als die een zweefvliegtuig sleept. Herman Koolstra van de Commissie Veiligheid Zweefvliegen heeft daarom deze berekeningen voor een aantal veel voorkomende sleepvliegtuigen in Nederland gemaakt (zie PDF onder aan de tekst). Staat jullie sleepkist er niet bij? Laat het de commissie veiligheid weten, dan gaan wij kijken of we deze alsnog voor jullie kunnen maken.
Met deze berekeningen kan je nagaan op welke plek in het veld de combinatie los moet zijn. Als je op dat punt niet los bent, kan je niet op een veilige manier verder en zal je moeten ontkoppelen en rechtuit landen.
Commissie Veiligheid Zweefvliegen
[email protected]
Bestand | Type | Grootte |
---|---|---|
Husky and Robin 400 Take docx vs 1 | 1,608 MB |