Door Dinant Riks

Dag 1 – Zaterdag 29 april – Raceopdracht 323km

1a. 13:46:25, 600m AGL. Nog 14 kilometer tot 1e keerpunt bij Meppen.
Op het eerste been hadden we de LB en de VNE al opgerold, we waren net iets na hen gestart en we vliegen nu als voorste van het hele wedstrijdveld.
Maar nu moeten we kiezen: gaan we linksaf: Is wel wat van koers maar een klein straatje?
Of toch rechts naar de mooie losstaande cumul boven een dorpje en naast wat akkers?
We kiezen rechtsaf.

1b. 13:58:24, 337m AGL. 5 kilometer ZZW van Meppen.
Helaas, de cumul deed het niet. Die daarna ook niet. Gelukkig draagt het hier iets. Achteraf zou blijken dat VNE en LB wel linksaf naar het straatje waren gegaan en een mooie 3,3 m/s bel hadden gevonden. Maar goed, dat is cirkeltje 4, heb je nu niks aan.
We moeten nu stijgen vinden, anders moeten we de turbo starten en is het een technische buitenlanding. Als ie wil starten tenminste want een week geleden moesten clubgenoten nog buitenlanden omdat de turbo het niet goed deed. Gelukkig zitten we ‘maar’ 98 kilometer van Teuge af. Hoe lang zou de ophaalactie duren? 3 uur voor ze hier zijn? Misschien nog net voor de BBQ terug? Nee nee, dat is cirkeltje 5. Terug naar cirkeltje 1: wij en onze taak. Oftewel: focussen op deze bel en zo snel mogelijk weer naar de basis klimmen.

Keuzes.. keuzes..

1c. 14:04:55, 675m AGL. 7 kilometer ZZO van Meppen
Phew! Gelukkig weer wat hoogte kunnen winnen, en met 0,9 m/s valt de schade misschien mee.
Wel weggewaaid van het keerpunt dus nu moeten we maar snel ronden, goede bel en dan weer op pad en dan de inhaalrace maar weer opnieuw.

1d. 14:11:05, 268m AGL. 1 kilometer West van Meppen
Ok, we hebben gerond, maar meteen weer laag! Nog 1 kans om hier wat te vinden, de akker is al gekozen en de turbo checklist in de hand. Last-chance saloon! Ik zie VNE en LB alweer aan de horizon verdwijnen op WeGlide, op een hoogte die een stuk comfortabeler moet zijn dan waar wij zitten.

1e. 14:30:03, 999m AGL. 12 kilometer WZW van Meppen.
Even op adem komen hoor. We zitten eindelijk weer aan de basis. Maar onze voorsprong op de LB en de VNE is inmiddels een achterstand geworden van ruim 40 kilometer. Zouden we de achterstand nog kunnen verkleinen, om zo nog kans op een dagpodium te houden?

1f. 16:22:15, 492AGL. Nijverdal, nog 43 kilometer tot de finishlijn
LB is inmiddels is inmiddels al 10 minuten geleden gefinished op Teuge.
Maar goed, nog 1 goede bel, dan zijn we thuis! Een rondje draaien, helaas maar 0,7 m/s hier.
Dan toch maar weer door naar die heideplak iets verderop.

Nog 38 km..

1g. 16:29:17, 1083m AGL, nog 38 kilometer tot de finish
Nou, dat was een goede keuze, die heideplak. En wat een bel bleek het te zijn! 2,5m/s over de hele bel, en in totaal 652m geklommen in no time! Nu gas op die lolly, en dan zo snel mogelijk naar huis.
Hebben maar 1 op 27 nodig, dat moet makkelijk lukken, toch?

1h. 16:38:15, nog 1 kilometer tot de finish
Oeps, die final glide ging iets té snel. Nu zitten we wel erg krap! Bij het passeren van de finish staat de hoogtemeter nog net boven de 100m uit, zou het gelukt zijn?
We weten het pas als de scores bekend gemaakt worden vanavond. De LX zei dat we 90km/u gehaald hadden. Dat is nog best netjes gezien de verloren tijd bij Meppen, toch?

1j. 19:15. Kantine op Teuge
De prijsuitreiking van de dagprijzen. We hebben dapper gestreden, en gefinished op 109m. Maar helaas, het brengt ons ‘slechts’ tot een 4e plek vandaag, en maar 2 puntjes achter XH op plek 3!
Dan maar hopen op een mooie dag morgen, en een kans om het gat naar de top alsnog te dichten.

https://www.soaringspot.com/en_gb/teuge-2-daagse-2023-teuge-2023/results/combi/task-1-on-2023-04-29/daily

Dag 2 – Zondag 30 april – Raceopdracht B - 180km

2a. TIJDSTIP 1: We stonden vooraan in de box, dus als eerste omhoog om even te snuffelen.
Maar helaas, niks droeg er nog, dus na 16 minuten weer aan de grond Teuge.
Dan nog maar even wachten, en ondertussen met een groepje kijken hoe Perez de sprint race wint.
Zouden wij vandaag deze sprint ook kunnen winnen?

2b. TIJDSTIP 2: De telefoon bliept: ‘De T12 blijft hangen, start om 14:15 voor de B opdracht’
Snel even in de LX draaien, 180km over de Veluwe en de Gelderse vallei. Oftewel, bijna een thuiswedstrijd voor ons. Kan ik nog even naar m’n ouders in Amersfoort zwaaien.
Maar zo’n korte opdracht betekent ook geen 1000 punten dag. Zou het lukken genoeg in te lopen op de LB en VNE? We maken ons eigen plan: vroeg afvliegen, op tijd thuis.

2c. TIJDSTIP 3: Eerste been ging als een speer. Mooi hoog kunnen ronden, en op been 2 komen we langzaam alle andere kisten tegen die nog op het eerste been zitten. De snelheid zit er goed op!

2d. TIJDSTIP 4: Het straatje richting Nijkerk deed toch niet zo veel. Maar we moeten toch proberen het volgende keerpunt hoog te ronden? Zou die cumul daar bij Leusden het doen?
Ja hoor: 2 m/s over de hele bel, kunnen weer mooi naar de basis klimmen en met de laatste bocht het keerpunt ronden.

Even ten zuiden van Epe..

2e. 16:55:52, 731m AGL. X kilometer zuid van Epe. Nog X kilometer te gaan
Nog 1 goede bel, dan zijn we thuis! Is dit ‘m dan? Nee, slechts een halfje dus snel door, maar dan vliegen we wel van de Veluwe af en de IJsselvallei weer in. Hadden we toch eerder die 1 m/s bel verder uit moeten draaien? Het zal toch niet….

2f. 17:00:55 807m AGL bij . Nog X kilometer te gaan
Kijk, 1,8 m/s, dat is een lekkere laatste bel. Misschien waren die laatste 3 rondjes niet nodig geweest. Kost toch weer een minuut. Maar goed, nu hebben we tenminste genoeg marge en energie om het te halen.

2g. 17:05:40, 144m MSL. Nog X kilometer te gaan
Hmm, niet helemaal efficient. Nu vliegen we 250 km/u! Toch wat teveel hoogte gepakt in die laatste bel. Maar we moeten vandaag toch wel de snelste zijn? De LX geeft aan ruim 100km/u, met onze handicap moeten XH en LB zelfs boven de 110km/u halen, dat lukt ze nooit!

19:15 Kantine op Teuge

2h. Het moment waar we allemaal gewacht hebben, de prijsuitreiking. De 3e plek van de zondag gaat naar: ons! Shit, dan waren de andere toch nog sneller! VNE krijgt 4 puntjes meer, de F12 (een Duo met junioren Tim en Noud) hebben de dagoverwinning. 96 seconden sneller dan ons. Toch 3 drie rondjes teveel gedraaid.

Dagscores dag 2: https://www.soaringspot.com/en_gb/teuge-2-daagse-2023-teuge-2023/results/combi/task-2-on-2023-04-30/daily

De afloop: - en veel dank

Maar wat zouden de totaalscores zijn geworden?

Op de 3e plek: LB! Halmar heeft toch teveel laten liggen op de zondag.
Zou het nog kunnen? Plek nummer 2 gaat naar… Team M3: Jeroen & Dinant!
Even naar voren voor de trofee, een flinke tegoedbon en een flesje wijnazijn (want zo’n 2e plek is toch wel zuur). Helaas, net niet genoeg dus.
Gaat Steven met de XH dan toch weer met de hoofdprijs naar huis?
Maar nee, het is Niels met de VNE! Knap gevlogen hoor, in een lege LS8 tegen die Duo’s en 18m kisten.
Volgend jaar revanche? Maar eens kijken of Jeroen weer tijd heeft, en anders maar met de eenzitter meedoen?

Eindscores: https://www.soaringspot.com/en_gb/teuge-2-daagse-2023-teuge-2023/results/combi/task-2-on-2023-04-30/total

Veel dank aan de organisatie en de andere deelnemers. We hebben enorm genoten, super leuke wedstrijd, leuke opdrachten en het mooie weer hielp uiteraard ook mee. Volgend jaar hopelijk een wat beter voorjaar, en dan een volle grid van 30 kisten?