Het verhaal achter onze laatste modificatie
Modificaties sparen. Daar waren wij al een tijdje mee bezig bij onze prachtige ASW24-e. Nieuwe winglets, nieuwe locatie van het zigzag-tape, steeds weer een stukje beter of mooier. Die laatste modificatie die nog op de wensenlijst stond is het aanbrengen van een sleephaak. Maar die sleephaak is wel duur en inbouwen is lastig. Daarom besloten deze toch nog maar even uit te stellen. We hebben beide genoeg sleepervaring dus slepen kan toch prima aan de zwaartepuntshaak?
Ja, het kán, maar..
Het was ons al opgevallen dat het slepen aan de zwaartepuntshaak soms best een uitdaging gaf. Meest kenmerkende voorbeeld was op een harde baan, tussen de baanlampjes, weinig wind op kop (misschien zelfs een beetje rug) en daar gingen we. Sleepvliegtuig gaf gas, maar de 24 ging plots de andere kant op. Richting het baanlampje. Niets trok ons in de goede richting. Het enige dat over bleef was trekken aan de ontkoppelhaak. Op dat moment ging de vleugel nét over het baanlampje. Het sneeuwpaaltje dat ernaast stond veerde gelukkig weg.
Alle goedbedoelde adviezen zijn natuurlijk uitgeprobeerd. Met getrokken knuppel weggaan, de remkleppen openen in de aanrolfase. Werkt allemaal maar beperkt. Zou er geen betere optie zijn? En toen kwam de gedachte weer op de sleephaak. Maar ja, Wel duur. Wel lastig. Laten we die nog maar even laten zitten was onze gedachte. Slepen kan toch prima aan de zwaartepuntshaak? Gewoon wat meer aandacht erbij en gaan! Dat terwijl de vleugel toch met enige regelmaat richting de grond ging en de neus toch wel vaak een aantal graden de verkeerde kant uit ging.
.. en dan toch
Tot het moment van het dodelijke geval tijdens de Euroglide 2024. Zonder te speculeren over de uitkomst heeft het zeker niet bevordelijk gewerkt dat de zwaartepuntshaak en de sleepkabel zich op lage hoogte van elkaar scheidden. Die sleep haak; duur? Lastig? Zijn dat nu echt de argumenten die je wilt blijven gebruiken? Argumenten om dingen voor jezelf kleiner te maken dan dat ze zijn? Natuurlijk gaat het heel vaak goed, maar wil je er niet alles aan doen om het risico dat wij als zweefvliegers nemen zo klein mogelijk te maken? Een appje naar mijn maatje gaf de doorslag: een paar duizend euro is nog steeds goedkoper dan een begrafenis, en iemand die het kan uitvoeren vinden we vast wel.
Gefikst
En zo geschiedde. Sleephaak besteld, installatie geregeld.
Inmiddels is de haak geïnstalleerd. Wij staan te popelen om de haak eens te proberen. De eerstvolgende sleepdag zijn wij van de partij.
En natuurlijk rijst de vraag of het het geld waard is. Natuurlijk hoop je nooit in de situatie te komen dat een dergelijke investering uitbetaald. Kom je wel in die situatie? Dan is de laatste modificatie aan onze prachtige ASW24-e ook ineens volledig de moeite waard.
Wij zien het inmiddels als een soort extra verzekering, net als de parachute: duur en je hoopt de extra zekerheid nooit nodig te hebben.