Zoals elke zweefvlieger weet mag je alleen met een zweefvliegtuig vliegen als alle bijbehorende documenten in orde zijn.

Een van die documenten is een geldige ARC (Airworthiness Review Certificate). Deze ARC’s worden door een CAMO (Continuing Airworthiness Management Organisation) afgegeven.

Er zijn een aantal commerciële bedrijven (zoals Service Center Terlet, Van Antwerpen in Duitsland) die dit mogen doen. Gelukkig is er binnen de KNVvL ook zo’n organisatie die dit voor leden van de KNVvL, afdeling Zweefvliegen mag doen.
Omdat de CAMO KNVvL uit vrijwilligers bestaat met ondersteuning van het KNVvL bureau in Woerden worden hiervoor geen kosten aan de leden doorberekend.

De regels voor CAMO zijn door EASA in regulation No 1321/2014: Continuing Arworthiness en de Nederlandse luchtvaartautoriteit ILT bepaald.
Van tijd tot tijd worden EASA regels aangepast; nu dan ook die voor onze CAMO.

1 december 2021: van CAMO naar CAO

Dit houdt voor ons in dat de CAMO organisatie over moet gaan naar een zogenaamde CAO (Combined Airworthiness Organisation). De huidige CAMO moet daarom voor 1 maart 2022 worden omgezet naar een CAO. Met dit proces zijn we al meer dan een jaar bezig en nu komt er zoals we voorzien eindelijk op een punt dat dit ook gaat gebeuren. We hebben aan ILT de omzetting gevraagd voor de datum van 1 december 2021 te realiseren.

Als dit akkoord is zullen we natuurlijk nog het een en ander in het veld moeten doen.

ARC inspecteurs bijpraten...

Degenen die de ARC afgeven en de bijbehorende keuring doen zijn de ARC inspecteurs. Meestal zijn er bij een club één of meer van deze ARC inspecteurs.
Deze mensen moeten natuurlijk ook op de hoogte worden gebracht van de nieuwe regelgeving. Daarvoor worden na 1 december bijscholingsbijeenkomsten georganiseerd zodat de ARC inspecteurs hun zeer goede werk kunnen blijven doen.

Kunnen we ook in het seizoen 2022 weer allemaal veilig én rechtmatig vliegen...

Technicus worden, ook iets voor jou?

Hoe dat gaat? lees nog maar eens terug bij

KNVvL | Eerste zweefvliegtechnicus volgens EASA Part66 geslaagd