Door Geert Engbers

Op 30 augustus was vliegveld Deelen het toneel van de jaarlijkse ééndaagse aerobaticswedstrijd. Alle Nederlandse aerobaticsvliegers konden hun kunsten vertonen – en dat leverde een dag vol loopings, Cuban eights, humpty bumbs en vooral heel veel plezier op.

BYOP

Nu moet je weten: deelname is officieel BYOP – Bring Your Own Plane. Tja… klein detail: ik héb geen eigen kist. Helaas kon ik geen tweezitter van mijn vereniging meekrijgen. Gelukkig kwam er, dankzij de goede banden tussen CKZ en de Gelderse Zweefvliegclub, twee weken voor de wedstrijd alsnog een Ask-21 uit de lucht vallen (figuurlijk dan). Voorwaarde was wel dat er een Gelderse vlieger achterin meevloog. Geen probleem – extra gezellig, en bovendien handig als iemand me tijdens een looping kan toefluisteren of ik wel de juiste kant op ga (jammer dat die boodschap niet tijdig bij mij doordrong).

Slepen naar 1200 meter

Basic: och, een mooie looping..

Vorig jaar vloog ik mee in de Basic category. Daar kan iedereen met een positieve-G aantekening aan meedoen. Op papier lijkt dat simpel: “ach, een looping, een Wing-over of een 90-graden bocht, hoe moeilijk kan het zijn?” Nou, laat ik je uit de droom helpen: een looping die er écht mooi uitziet is ongeveer net zo zeldzaam als een 1000 km vlucht vanuit Nederland. En geloof me, het wordt niet makkelijker als je wordt beoordeeld door juryleden die zelf meedoen aan wereldkampioenschappen – inclusief de huidige wereldkampioen.

Visualiseren

Jury

Advanced..

Dit jaar mocht ik, als kersverse bezitter van de Advanced Aerobatics aantekening, de stap maken naar de Sportsman category. Dat betekent: een known programma (mag je van tevoren oefenen) én een unknown programma (dat krijg je de avond ervoor en dan is het dus: succes ermee!). Voor iemand die aerobatics nog altijd vooral 'out of my comfort zone' vindt, is zo’n unknown natuurlijk extra spannend. Mijn persoonlijke doel was bescheiden: alle figuren in de juiste volgorde vliegen. Dat lukte – behalve twee keer, toen ik een figuur de verkeerde kant op vloog. Puntentotaal? Nul. Eindklassering? Laatste. Moraal? Zelfs op de bodem van het klassement kun je een topdag hebben.

Concentratie

Een top dag!

Want eerlijk: het was fantastisch. De sfeer was ontspannen, iedereen hielp elkaar, en de samenwerking tussen clubs was precies zoals het hoort. Ik heb mogen deelnemen op een kist van de Gelderse, een technicus sprong in om een toestel van een andere vereniging te repareren, de GLC Illustrious stelde een sleepkist beschikbaar en vliegveld Deelen (ZCR en ZCD) verwelkomde ons allemaal. Zulke samenwerking laat zien hoe sterk we als gemeenschap zijn – en hoe jammer het eigenlijk is dat er vast nog veel meer vliegers waren die dolgraag hadden meegedaan, maar geen toestel konden regelen. Als we die drempel in de toekomst samen nóg lager weten te maken, dan kan dit soort dagen alleen maar groter, gezelliger en succesvoller worden.

Volgend jaar weer- met meer deelnemers?

Een lijst met namen die allemaal een bedankje verdienen, zou veel te lang worden, maar een paar mensen krijgen een speciale vermelding: Sape Miedema, die al jaren de motor achter het Nederlandse aerobaticsgebeuren is, de Gelderse voor het beschikbaar stellen van hun Ask-21, en natuurlijk Ralf Nyhoff, die als safety pilot achterin mijn kist zat en het zonder misselijk te worden van mijn ‘capriolen’ heeft overleefd.

Kortom: ook al eindigde ik op de laatste plaats, ik reed naar huis met een brede glimlach. Volgend jaar hoop ik op nóg meer deelnemers die ook mee kunnen doen als ze zelf geen kist kunnen meebrengen, en vooral: nóg meer plezier in de lucht. Want zeg nou zelf: het leven is te kort om altijd netjes rechtuit te vliegen.

Kijk hier voor de uitslagen van de wedstrijd en meer informatie over kunstzweefvliegen