In het stuk Altijd zweefvliegen - met Condor stelden we een vraag: hoe is het eigenlijk om als beginner in de Condor wereld terecht te komen?

En ja, er is een solist die zijn verhaal vertelt!

"Vorige week was mijn eerste overland. Ik ben al ruim een jaar aan het lessen, met 120 starts. Ik ben ook al solo gegaan op de ASK 23. Na de theorielessen van afgelopen winter bij de ACvZ was ik me aan het voorbereiden op m’n eerste overland dit voorjaar.

Wegens de Corona crisis ging mijn eerste overland wel net even anders dan gepland. Namelijk in Condor, en niet met een ASK 23 maar in een Duo Discus

Overlandcursus

We hebben bij de ACvZ een actieve Condor cultuur, en sinds kort ook een whatsapp groep ‘XC training met Condor’ met een aantal beginnende overlandvliegers en instructeurs. Een groep waar je alle vragen mag stellen, waar je de simpele tips kan delen over joysticks, vragen kan stellen over thermieken (tip: deze video), en leert wat het effect is van MC settings op final glide, enz.

Afgelopen week gingen we dus op pad, samen met 2 anderen. En ik moet je zeggen dat ik het écht heel erg tof, leerzaam en uitdagend vind om dit te doen. Natuurlijk voelt het soms wel een beetje behelpen met een scherm, qua rondkijken, en zonder g-krachten (dat duwtje-in-je-kont gevoel). Maar er blijft dan nog heel veel over wat je wel goed kan oefenen, en ik vind het leuk om jullie daar vanuit mijn ervaring meer over te vertellen

We gaan!

Dinant, onze instructeur, had afgelopen week een taak uitgezet. Soesterberg- Het Loo - Otterlo - Epe--Soesterberg, zo’n 140km. Daar begonnen we dus.

Ondanks dat het een simulatie is, probeer ik het zo realistisch mogelijk te benaderen. Dat begint al met de vluchtvoorbereiding. Zoals je route uitzetten op een analoge kaart, herkenningspunten opschrijven, NOTAM’s doornemen, luchtruim restricties (oops, keerpunt 3 ligt midden in CTR Deelen).

Toen ik vloog merkte ik ook hoe realistisch de omgeving was in Condor (Landscape NetherlandsHD, 30GB) en dat je gaandeweg de route ook alles herkent. De A1 die je kruist, de Veluwe die voor Deventer opkomt. Je ervaart dat zo’n voorbereiding effect heeft, en toen Dinant vroeg waar ik was kon ik hem dat direct zeggen (voor de Veluwe boven Voorthuizen).

Bovenaanzicht van Soesterberg waar ik voor de start naar de basis probeerde te komen.
Bovenaanzicht van Soesterberg waar ik voor de start naar de basis probeerde te komen.

Veel te leren

Naast navigatie merk ik ook dat dingen zoals de handling van de kist tijdens thermieken en steken erg realistisch is. Natuurlijk mis je wel wat, maar desondanks kan je heel veel leren. Zo pakte ik in eerste instantie elke bel mee, wat tot gevolg had dat ik met 1 m/s steeg terwijl het gemiddelde stijgen die dag 3 m/s was (kun je als setting meegeven). En ook dat je soms te lang door blijft proberen in een uitdovende bel. Wanneer is dat moment dat je besluit om door te gaan? En je leert dat als je aan het thermieken bent, het erg lastig is je vervolgpad te bepalen, dat je dat toch écht moet doen voordat je de bel ingaat. Zo kan ik nog wel even doorgaan: van bepalen van MC instellingen in je werkhoogte, hoe ver je moet ‘omvliegen’ voor bellen, tot aan je final glide.

Je vliegt niet alleen

Daarnaast, wat ik nog wilde delen, is dat je tijdens de vlucht ook in contact staat met je mede vliegers. Je kunt elkaar vragen stellen, zoals op welke MC setting je zit en tot hoever je stijgt in een bel (als je in dezelfde bel zit). Maar ook je RT oefenen om toestemming tot de CTA te krijgen of airport arrival informatie te ontvangen. Het gaf Dinant ook de mogelijkheid om als instructeur wat te vertellen over de theorie, wat je dan direct kan toepassen tijdens je final glide bijvoorbeeld.

Om beter thermiek te leren begrijpen, en wolken leren ‘lezen’, heeft Condor de optie om thermiek helpers aan te zetten

Nabeschouwing mét beelden en feiten

Bij het vliegen blijft het niet, want het leuke aan Condor is dat je na de vlucht je track kunt opslaan om het verder te analyseren in ShowCondorIGC en SeeYou. Je ziet in Condor dus hoe je vliegt, en achteraf kan je verschillende gekozen paden met elkaar vergelijken.

In detail hebben we de vlucht geanalyseerd in zowel SeeYou als ShowCondorIGC om erachter te komen wat de winnende strategie is. Degene die het beste kan thermieken, is toch vaak wel het devies! Andere zaken zoals pad keuze, final glide en steken komen daarna.

Conclusie: het helpt echt! Ook na Corona

We zijn met de ACvZ begonnen met overlandjes in Condor als vervanging van écht vliegen tijdens deze Corona tijd. Maar nu ik dit een paar keer gedaan heb zie ik hoe complementair dit kan worden (of zijn) in je zweefopleiding. Dat je op een hele effectieve manier heel veel kan leren.

We zijn nu een weekje verder en vanavond staat er weer een les op het rooster. Met ons solistenklasje gaan we een vlucht van afgelopen week analyseren, en we focussen vanavond op thermieken omdat dit het meeste effect heeft op je totale snelheid. Ik heb er zin in.

Boris Schellekens, Solist bij de ACvZ.

Een foto van Frans Guise: de super gelikte simulator van de ACvZ; bovenaan dit artikel de thuisconstellatie met Condor. Straks kunnen we kiezen maar van Condor leer je echt héél veel!