Tijdens de ALV van de afdeling zweefvliegen in mei van dit jaar is besloten dat er onderzoek gedaan kan worden naar de meerwaarde van de aanschaf van een tweezitter door de afdeling zweefvliegen. Dit onderzoek wordt gedaan naar aanleiding van vragen van verschillende clubs en commissies om versnelde opleidingen te kunnen organiseren voor FI en FIFI op landelijk niveau. Het hebben en houden van voldoende instructeurs is bij veel (kleine) clubs een uitdaging. De tweezitter kan ook worden ingezet voor het geven van gecentraliseerde UPRT en spin trainingen of het geven van cursussen in het kunstzweefvliegen voor het behalen van de EASA privileges en de de bevoegdheid FI Aerobatics. Daarnaast zou deze kist ook ingezet kunnen worden voor promotiedoeleinden of zouden clubs hem kunnen lenen als de opleidingstweezitter onverwacht uitvalt. Het idee is dat het een breed inzetbare tweezitter wordt, zodat het gezamenlijk uitvoeren van verschillende opleidingen en activiteiten versimpeld wordt.

Wat willen we ermee en welk type is dan geschikt?

Het onderzoek is inmiddels gestart. Het onderzoek bestaat uit verschillende onderdelen. Verschillende mensen zullen gedurende het onderzoek geraadpleegd worden voor input. Twee voorbeelden hiervan zijn de kennismakingsdagen en de enquête.

DG1000, Perkoz?

Alle clubs zijn inmiddels via de HOT uitgenodigd om half augustus kennis te maken met de verschillende typen vliegtuigen. Want hoe een ASK21 vliegt weet iedereen, maar hoe vliegt een DG1000 of een Perkoz eigenlijk? De kennismakingsdagen zullen met medewerking van de Gelderse Zweefvliegclub en ZC Flevo op Terlet plaatsvinden. Na deze kennismakingsdagen zullen ervaringen uitgebreid met elkaar gedeeld worden. De besturen van alle clubs wordt later in het proces gevraagd een uitgebreide enquête in te vullen. Daarin zullen de vragen hoe de opleidingen nu gaan, en hoe men verwacht dat de opleidingen over 10 jaar gaan, centraal staan.

Wat is het tijdschema voor dit onderzoek?

Dit alles om voor de najaars ALV van de Afdeling Zweefvliegen (nu gepland 21 oktober) een goed beeld te hebben gevormd omtrent de behoefte en de mogelijkheden voor de aanschaf van een dergelijk vliegtuig.

Wil je meedenken en je mening laten horen, neem dan gerust contact op met Alies Wanders (ABZ) of Sape Miedema (CKZ)

Met vriendelijke groet,

Alies en Sape