een impressie van Alies Wanders

Na, voor velen, een verre tocht naar Seppe wordt de zweefvliegdag door Sander Terpstra geopend. Ook hij vond het erg ver rijden en hij deed een klein onderzoekje in de zaal. Daar kwam uit dat het voor Veendam te ver weg was, er was niemand aanwezig. De mannen uit Den Helder hadden geen last van de afstand en waren in groten getale aanwezig.

Vervolgens werd de dag op een niet alledaagse manier officieel geopend met een dans door Sander opgedragen aan alle jonge ouders die er niet bij waren, maar er wel graag bij waren geweest. Na de officiële opening ging ieder zijn eigen weg en startten de workshops.

De Simulator in de opleiding

Eén van de workshops ging over het gebruik van de simulator in de opleiding. Ronald de Vries vertelde de weg die de Gooise heeft afgelegd bij het gebruik van de Sim. Tijdens de presentatie ging het van aanschaf en de verschillende soorten materialen tot het behouden van leden. Want wat blijkt? Een uur in de sim, scheelt in de opleiding al snel 9 starts wat bij veel clubs neerkomt op 3 vliegdagen. En we weten allemaal: hoe sneller de opleiding wordt doorlopen, hoe groter de kans is dat mensen blijven hangen.

Ronald sloot af met de maandagavond condorgroep. Ook dit jaar wordt in het winterseizoen weer iedere maandagavond digitaal gevlogen. Dus voel je vrij hierbij aan te sluiten!

Technicus worden

Vervolgens was het tijd voor de workshop Ik ben technicus en jij wilt het worden. Hierbij was vooral aandacht voor de theorie, want de praktijk krijgen de meesten op de club wel voor elkaar. Maar wat moet je nou leren voor je theorie? Dat is vaak de grote vraag. Wat zijn nou de regels? Waar kan je deze vinden en hoe gaat dat nou in zijn werk in de praktijk? Na een uitleg van Egbert Veldhuizen en Frank Schellenberg mochten de deelnemers zelf aan de slag met een proefexamen. Met één examenvraag van ieder vak kreeg je toch een beeld waar je nu al staat.
Na de workshop overwogen meerdere mensen om toch maar eens een echt examen te gaan maken!

Veiligheid

Natuurlijk kwam ook veiligheid aan bod tijdens de workshops. Met een gedeelde lezing van IL&T en de Commissie Veiligheid zweefvliegen werden er twee thema’s belicht. Eerst was Geert Hulshof van IL&T aan het woord die ons vertelde over het net opgestelde domeinprofiel zweefvliegen. In dit profiel worden de belangrijkste risico’s van het zweefvliegen in kaart gebracht. Zo kunnen wij aan de slag met het beter beheersen van risico’s en kan IL&T risico gestuurd toezicht gaan houden.

Vervolgens kwam Herman Koolstra aan het woord. Hij ging aan de hand van een eigen ervaring in op de zesde doelstelling van het sector profiel van IL&T: De veiligheidsissues bij een sleepstart. Herman legde op een laagdrempelige manier een best ingewikkeld onderwerp bloot. Wat zijn eigenlijk de prestaties van een sleepkist met een zweefvliegtuig erachter en welke factoren hebben hier invloed op? Gelukkig kwam Herman na heel wat rekenwerk ook met een oplossing voor dit probleem. Meer weten? Dat kan, klik dan door naar dit artikel.

Bestand Type Grootte
Husky and Robin 400 Take docx vs 1 pdf 1,608 MB

Lunch en informatiemarkt

Na deze ronde met workshops was het tijd voor de lunch. Discussies werden voortgezet en nieuwe banden werden gemaakt. Maar tijdens de lunch was er ook tijd om de hangaar in te lopen. Hier stonden de verschillende fabrikanten met hun nieuwe paradepaardjes. Waar naast goede gesprekken ook menig zweefvlieger even heeft kunnen proefzitten in zijn toekomstdroom. Naast de fabrikanten stonden er ook verzekeraars, het service center en natuurlijk winkels als Glider Equipment en Vliegbril.nl.

Na de lunch stonden er nog een aantal workshops op het programma, zo hebben bijvoorbeeld LXnav en Skylaunch verteld over de nieuwste ontwikkelingen.

Jonge bestuurders

Er was ook aandacht voor Jonge Bestuurders. Noah Verhoef vertelde zijn verhaal, hoe hij als 18-jarige in het ABZ, het Afdelingsbestuur Zweefvliegen is gegaan. Vervolgens ging de groep met elkaar in gesprek; hoe begin je als je wat wilt doen voor een club of voor de KNVvL? Er werd in een gezellige groepsdiscussie met elkaar van gedachten gewisseld. En het mooiste, aan het eind van de sessie waren er verschillende aanwezigen aan het overwegen een commissie of bestuur in te gaan. Wist je trouwens dat het ABZ nog een penningmeester zoekt?

De WeGlide kampioenen!

Als afsluiting van de dag was het tijd om de WeGlide prestaties onder de aandacht te brengen met het uitreiken van verschillende awards. Maar niet voordat er nog twee mensen in het zonnetje werden gezet; Lars van Bremen kreeg van afdelingsvoorzitter Johan Cnossen een bonzen penning voor zijn winst op het Europees kampioenschap voor junioren. Noah Verhoef werd door KNVvL voorzitter Denise Eikelenboom geëerd met een gouden penning voor zijn jarenlange inzet voor de afdeling zweefvliegen eerst zes jaar als ABZ lid en vervolgens als penningmeester van het STEBZ.

Na het uitreiken van de Weglide awards was het tijd voor een gezamenlijke maaltijd waarna iedereen weer heel ver in de auto terug moest richting huis 😉

.. meer terugblikken - er was veel te beleven, deze Nederlandse Zweefvliegdag!

De belevenissen van Alies vormden maar één van de mogelijke routes door deze dag; wil je alle informatie van alle workshops en nog meer, bezoek dan de website waar alle presentaties en veel foto's te vinden zijn.

Heel veel dank aan alle workshopleiders, bedrijven die hun mooie spullen lieten zien, en - natuurlijk - Frank Schellenberg!