Beste zweefvlieger,

De herfst is in volle gang en op veel verenigingen is daarmee ook het einde van het zweefvliegseizoen aangebroken. Maar waar het zweefvliegseizoen stopt, begint de Condor winter competitie weer!

Voor wie nog niet eerder van Condor heeft gehoord, Condor 2 is een zweefvliegsimulator waar veel zweefvliegers te vinden zijn. Van beginnend tot zeer ervaren zweefvlieger, in de simulator kan je je grenzen verleggen. Zo kan je trainen door je eerste overland digitaal te maken, gebruik te maken van flaps of zelfs ervaren hoe het vliegen met water gaat. Vanuit de Condor community worden Nederlandse opdrachten georganiseerd. Op maandagavonden komen ze standaard online samen en wordt er een taak gevlogen. Om met elkaar te communiceren gebruiken ze Discord en praten ze met elkaar zoals je dat ook daadwerkelijk zou doen als je in de lucht over de radio communiceert. Vliegen op de simulator is niet alleen leuk om toch actief te blijven met je zweefvlieg vrienden, maar het geeft ook mogelijkheden. Zo is het mogelijk voor vliegers en verenigingen om te zorgen dat beginnende en ervaren vliegers ook tijdens de wintermaanden bezig blijven met hun vliegprestaties. Natuurlijk is het niet het ‘echte’ vliegen, maar het is realistisch gemaakt om te zorgen dat je ook de skills moet toepassen die je bij het zweefvliegen nodig hebt.

Lees in onderstaand nieuwsbericht ook de ervaring van Thijs en Sander. Ze leggen je stap voor stap uit hoe ook jij kan beginnen aan je Condor avontuur. Vlieg je al via Condor 2 maar wil je graag mee gaan doen in wedstrijdverband? Ook dat kan! 7 november is de eerste wedstrijddag gestart van de DCG winter competitie. Kijk vooral even op de pagina Dutch Condor Group en meld je nog aan voor de competitie!

Wij supporten de luchtsporten in de wereld van e-sports ook graag. Daarom ondersteunen wij de Nederlandse Condor groep door een server tot hun beschikking te stellen.

Lees meer over Condor via het onderstaande nieuwsbericht:

*** Condor: The soaring simulator ***
Door Thijs Bastiaanse en Sander Terpstra


Even voorstellen:


Ikzelf (Thijs) ben inmiddels 11 jaar (ja ik schrok ook) actief op Condor. Dat betekent dat ik daar al aan het spelen was voordat ik überhaupt begon met vliegen. In 11 jaar heb ik veel mensen zien komen en gaan, maar er zijn ook heel veel mensen gebleven en dat heeft een goede reden. Condor is op dit moment (naar mijn idee) de beste zweefvliegsimulator die er is en hij is realistisch tot in de kleinste details. Het realisme en de details zijn een aantal jaar geleden nog beter geworden na de release van Condor 2. Dit was een gloednieuwe versie van de simulator waarbij de effecten van thermiek, helling vliegen en ook golf nog meer zijn geperfectioneerd. Volgend jaar komt naar verwachting Condor 3 uit, daarin weer een verbeterd weermodel met meer dynamisch weer en nog betere implementatie van verschillende reglementen en compatibiliteit met VR.

Ik (Sander) ben ook alweer wat jaren actief! Buiten dat ik zelf graag vlieg organiseer ik alweer 3 jaar de verschillende wedstrijden met een aantal andere fanatieke Condor vliegers.

Is er een voordeel uit Condor te halen?


Onze ervaring kan heel kort samengevat worden; JA, ENORM! En we weten zeker dat we hier niet de enigen in zijn. Er zijn een aantal clubgenoten waarvan ik zeker weet dat zij er een onwijs voordeel uit hebben gehaald, niet alleen voor het maken van hun eerste overlandjes. Naast diverse EK en WK vliegers is Condor inmiddels ook voor mij uitgegroeid tot een van de beste trainingsmiddelen om mezelf current te houden tijdens de winter. Dit is niet alleen voor starts en landingen, maar ook voor wedstrijden. Denk hier dan vooral aan de mindset en tactische beslissingen die je ook ervaart tijdens een echte wedstrijd.

Saai toch urenlang naar zo’n scherm staren?


De gemiddelde lengte van opdrachtjes is 1 `à 2 uur. Daarnaast zit je niet alleen achter het scherm, maar met soms wel 60 dames (ja die ook) en heren. Deze mensen zitten ook gezellig met z’n allen op Discord (Programma voor enorme online conference calls). Tijdens het eerste E-NK in 2020 deden ruim 120 zweefvliegers mee aan de alternatieve NK. Toen ik me voor het eerst bij deze grote groep aansloot dacht ik me aan te sluiten bij een enorm kippenhok, maar ik kan je vertellen dat de eerste 5 van de opdracht er nagenoeg niemand zijn of haar mond open doet. Door via de ‘radio’ te communiceren leer je enorm veel van anderen. De ervaring is ook dat de groep altijd klaar staat om even te helpen als iets niet naar behoren werkt.

Realisme? Dat is toch nooit realistisch…


In de zomer van 2019 heb ik (Thijs) meegedaan aan de Junioren Wereldkampioenschappen in Szeged (Hongarije). Dit was mijn eerste ervaring met enorme hoeveelheden van kisten die in een bel aan het draaien waren. Een paar weken geleden had ik een enorme flashback naar deze periode. Bijna identieke situaties die in Hongarije plaatsvonden werden allemaal opnieuw afgespeeld. Een mooi voorbeeld is het plaatje hieronder, een enorme zogenaamde 'gaggle'. De reacties van het vliegtuig op bewegingen die jij maakt met de snelheid die jij vliegt zijn nagenoeg identiek aan the real thing, alleen zit je nu op je bureaustoel en maak je het alleen visueel mee. Eventuele stressvolle situaties zoals ik ze in het echt beleef ervaar ik nagenoeg gelijk als ik achter mijn scherm zit. Van een lastige sleepstart tot de pure wedstrijdstress voor het openen van de startlijn.

Implementatie Condor binnen de vereniging


We zijn van mening dat we binnen het zweefvliegen enorme potentie laten liggen door geen gebruik te maken van Condor binnen de opleiding. Omdat deze simulatie op vele vlakken de werkelijkheid raakt zie ik enorme mogelijkheden om stappen te zetten in de breedte van onze opleiding. Niet alleen voor DBO maar vooral ook voor de voortgezette opleiding, het overlandvliegen en wedstrijdvliegen. Wedstrijdvliegen met je vliegtuig rechtop en in de vorm van het kunstvliegen. Zelfs zonder simulator kan Condor vanuit huis al een behoorlijke impuls geven. Hoe leuk is het om je clubgenoten wat vaker te spreken en kennis uit te wisselen in de winter.

Voor wie dan?

Niet alleen alle denkbare oefeningen in de opleiding zijn tot in perfectie na te bootsen. Ook gevaarlijkere oefeningen kunnen eerst realistisch droog geoefend worden. Ik kan me voorstellen dat op een dag met marginaal of ‘kraken’ weer instructeurs de DBO’ers en/of solisten eerst mee naar de simulator nemen om het een en ander daar door te nemen of te oefenen. Gecancelde dagen door te lage opkomst of tegenvallende weersomstandigheden kunnen alsnog benut worden waardoor nieuwe leden niet voor niets naar de club komen. Zelfs als het veld te nat is kan alsnog gepaste instructie gegeven worden tijdens reguliere vliegdagen of tijdens kampen, denk hierin ook eens aan het maken van een sleepstart met crosswind of crosswind landing. Gevorderde vliegers kunnen van hun overlandvrees geholpen worden door eerst samen met iemand anders het overlandvliegen te trainen in een simulatorsessie. Ook beginnende wedstrijdvliegers kunnen onder leiding van kampioenen tactiek en het omgaan met stress trainen. Fanatieke kunstvlieg-instructeurs kunnen aspirant kunstzweefvliegers in de lucht en op de simulator de kneepjes van het vak bijbrengen zonder dat hier kostbare sleepminuten voor nodig zijn.

Thermiekvliegen


De meeste snelheid wordt behaald met perfect thermiekvliegen. Thermiekvliegen op vlak land zoals in Nederland of training in de bergen kan perfect geoefend worden. Leden die moeite hebben met het rondmaken van bellen kunnen met thermiekhulp precies zien wat het effect is van verschillende methodes van verleggen. Steeds meer bedrijven maken hun instrumentarium compatible met Condor waardoor je niet alleen droog kan oefenen met de werking van XCsoar maar ook LX, OUDI enz enz. Vliegen met aandacht voor je computer kan een aardige extra belasting zijn, door dit droog te oefenen merk ik aan mezelf dat ik meer naar buiten kijk ipv op de verschillende schermpjes.

Ieder lid kan een eigen piloot aanmaken waardoor ook de digitale opleiding in een logboek terecht komt. Via de flight-analyse kan direct na de vlucht een debriefing plaatsvinden waarin gemaakte foute keuzes duidelijk toegelicht kunnen worden. Wedstrijdjes kunnen geanalyseerd worden om zo verschillende keuzes naast elkaar te leggen. Door eerdere vluchten op te slaan kunnen opdrachten gevlogen worden door en tegen iedereen met behulp van opgeslagen ghost-vluchten.

Er bestaan in Nederland al enkele simulatoren met beamers op schermen voor een romp. De klassieke simulator met een romp met beamer wordt langzaam ingehaald door de nieuwste snufjes. Er bestaan nu enorm goede VR brillen waardoor, zittend in een echte romp, het verschil met de realiteit verwaarloosbaar wordt. Deze brillen worden steeds beter en belangrijker nog; goedkoper!

Levert het ook wat op?!


Het is dus niet zo dat, omdat het hier om een computersimulator gaat, deze investering enkel de jongelui dient. Ik ben van mening dat bij goed en professioneel gebruik van de apparatuur de hele club baat gaat hebben bij Condor. Vaak stopt voor zweefvliegers na het solo komen voor een groot gedeelte de opleiding. Hierdoor lopen veel leden vast in hun groei. Ik ben van mening dat een zweefvliegsimulator ervoor kan zorgen dat we op den duur meer leden vasthouden. Met behulp van een simulator kunnen alle leden door blijven groeien; ook zonder aanwezigheid van een instructeur kan er in de digitale omgeving op een laagdrempelige manier progressie worden geboekt. De grootste uitdaging die we hebben in de zweefvliegerij is om leden vast te houden. Te veel tijd gaat verloren aan dagen waarop er niet gevlogen wordt of dagen waarop het te druk is om ruim aan je trekken te komen. Naast het ‘echte’ zweefvliegen zie ik in een simulator-ruimte een enorme toegevoegde waarde om geïnvesteerde tijd nuttig in te zetten. Door nieuwe leden een meer compleet pakket inclusief simulatoruren aan te bieden denk ik dat we de nodige groei binnen zweefvliegend Nederland een impuls kunnen geven. We kunnen beloftes beter nakomen en de opleiding op maat aanbieden. Ook kunnen we de opleiding in de winter starten of doorzetten waardoor nieuwe leden meer uit hun eerste seizoen halen of door de eerste winter heen betrokken blijven bij de club.

Dat is nieuw, is dat niet gevaarlijk?


Enige vrees dat gebruik van Condor gevaar zou kunnen opleveren wanneer dit wordt gemixt met de echte opleiding is naar mijn mening volledig ongegrond. Als dat waar zou zijn zouden Thijs en ik de afgelopen jaren al meerdere kisten in het echt hebben gekraakt. Ik zou zelfs kunnen stellen dat vliegen in Condor iets moeilijker is omdat je het echte gevoel mist. Als je in Condor goed je weg kan vinden door het luchtruim lukt dat in het echte vliegtuig al helemaal. Naast het vliegen zelf gaat het in onze sport vaak over procedures. Of dit nu je cockpitcheck is of de keuze voor een buitenlandingsveld. Zolang we deze procedures ook op de simulator toepassen en voorzichtig omgaan met de apparatuur zie ik enkel voordelen voor al onze leden.

INSTALLATIE

Voor Condor is niet een overdreven goede game PC nodig. Zelfs VR vlieg je relatief snel al zonder er de laatste videokaart voor nodig te hebben. Bij de instructies zie je de minimale eisen voor een PC. Ik zelf heb jaren op een oude kleine laptop gevlogen, dat voldeed ook! Voldoet je PC en heb je een aardige joystick op de kop getikt dan heb je in een paar stappen toegang tot de enorme potentie van Condor 2.

Koop de simulator

Je kunt kiezen voor het goedkopere pakket of het uitgebreide pakket met alle vliegtuigen. Vliegtuigen kunnen met het goedkope pakket los bijgekocht worden. Installeer Condor op de harde schijf waar VOLDOENDE ruimte is, verschillende sceneries kunnen behoorlijk ruimte innemen.
https://www.condorsoaring.com/edd-store/

Volg de instructies

https://www.condorsoaring.com/manual_en/

Neem een Condor-Club account

https://www.condor.club/home/1/

Download Condor Updater

Met dit programmaatje download je gemakkelijk de laatste updates en de verschillende Sceneries. Het Condor-Club account kun je in Condor Updater koppelen voor snelle download.
https://www.condor.club/i/CondorUpdater_Setup.exe

Download Discord

Zorg er voor dat je in Discord een PTT knop het ingesteld, zo hoort niet iedereen de hele avond je stressvolle gehijg. Tip: Veel mensen gebruiken telefoon oortjes met microfoon als communicatie.
https://discord.com/download

Join de groep

Na toegang kun je links een ’spraakkanaal’ selecteren. Zo zitten we op de maandagavond altijd in ’Algemeen’, klik hier op en je ziet je naam verschijnen. Als er anderen zijn kun je naar wens alles even testen.
https://discord.gg/WJYUEgHFpJ

Like de DCG op FB en blijf op de hoogte!

https://www.facebook.com/groups/dutchcondorgroup

Standaard vliegen we de maandagavond vanaf 19:45 uur de DCG winter competitie. Mocht je meer willen dan kun je hier alle lopende wedstrijden vinden. Schrijf je in op een wedstrijd zodat je score wordt meegenomen in het totaal! Vanaf januari weer de Wereldkampioenschappen, aanrader!!
https://www.condor.club/comp/competitions/202/

VLIEGEN!!!!


Voor vragen kun je altijd op Discord terecht in de groep. Je kunt hier ook typen… Anders staat alles beschreven op het Condor-Forum. Google het! Bij voldoende animo kan er altijd een trainingsavond georganiseerd worden!