Na een zeer tragisch ongeval met dodelijke afloop op de vliegbasis Gilze-Rijen juli 2020 heeft de Commissie Veiligheid Zweefvliegen (CVZ) een artikel gepubliceerd. Dit ongeval had mogelijk een andere afloop gehad wanneer de vlieger goed bekend was met, en voldoende getraind in, het voorkomen, herkennen en herstellen van een LOC-I situatie.

Loss Of Control In-flight (LOC-I) situaties met zweefvliegtuigen

In het ongevallenrapport van het OVV ten aanzien van dit ongeval is het volgende te lezen:
In hoofdstuk 3.1 ‘Cause of the accident’ bij 3.1.1 ‘Low airspeed and spin’:
“The accident with PH-1150 can be classified as a Loss of control in-flight (LOC-I) accident.
Loss of control can happen because the aircraft enters a flight regime that is outside its normal flight envelope and may quickly develop into a stall or spin. Loss of control in-flight is the most frequent and most deadly type of accident in general aviation.”

Thema's bij LOC-I situaties: Vliegsnelheid, coördinatie en invalshoek

In veel gevallen wordt een LOC-I situatie veroorzaakt door overschrijding van de maximale invalshoek.
Veel LOC-in-flight situaties vinden plaats tijdens het inzetten van een bocht waarbij coördinatie en/of snelheid vaak niet op orde zijn waardoor een asymmetrische stall op de loer ligt. Een andere veel voorkomende situatie is dat, tijdens een rechtlijnige vlucht, de neusstand niet in overeenstemming is met de snelheid die bij deze neusstand behoort. Deze situatie kunnen we bijvoorbeeld aantreffen bij het ontkoppelen na een (afgebroken) lierstart waarbij de S van de BOKS procedure niet of onvoldoende werd uitgevoerd of na een high speed pass.

In deze situaties kan een asymmetrische overtrek eenvoudig plaatsvinden. Het (haastig) inzetten van een bocht kan daarbij de situatie nog drastisch verergeren.
In de eerder genoemde situaties is voor het vaststellen van de vliegsnelheid de neusstand ontoereikend en is het raadplegen van de snelheidsmeter onontbeerlijk!
Wanneer na een asymmetrische overtrek zich een spin of snaproll ontwikkelt is het zaak deze onmiddellijk te herkennen en de juiste herstelactie zo snel mogelijk uit te voeren.
Het is dus belangrijk dat zweefvliegers bewust worden gemaakt van het bestaan van de diverse mogelijke LOC-I situaties, deze herkennen en zo nodig tijdig kunnen herstellen

Training

Het artikel gaat in op deze problematiek: hoe te trainen, welke eigenschappen hebben onze opleidingskisten eigenlijk?

Belangrijke, leerzame informatie!

Lees het hele artikel hier. (te downloaden)