Heb je eenmaal je B3 brevet binnen, dan kun je 'overland' gaan vliegen. Je start dan ergens met het plan om weg te vliegen van die plek en ook weg te vliegen van het eventuele landingsterrein. Je kunt bij goed weer flinke afstanden afleggen. Wedstrijden draaien om dat overlandvliegen. Je meet daarbij jouw vaardigheden in het overlandvliegen of cross-country vliegen met andere piloten. Bij de meeste wedstrijden is het de bedoeling dat iedereen dezelfde route aflegt in een zo kort mogelijke tijd. De puntentelling kijkt dan naar hoe ver je gekomen bent en hoe snel je het doel hebt bereikt. De meeste wedstrijden duren enkele dagen tot een week. Europese Kampioenschappen en Wereldkampioenschappen duren vaak twee weken.

De afdeling Deltavliegen organiseert jaarlijks een aantal wedstrijden voor Nederlandse en buitenlandse piloten. Ook organiseren we een overlandcompetitie en reiken we speldjes uit van de FAI (de 'CIVL Proficiency Badge') voor bijzondere prestaties. Buiten de wedstrijden van de afdeling Deltavliegen zijn er nog een aantal competities waar je aan mee kunt doen.


Nederlands Kampioenschap deltavliegen
Information on Dutch Open in English

Het NK deltavliegen bestaat vaak uit twee delen: een sleepwedstrijd en een bergwedstrijd. Deze wedstrijd is een open NK, wat inhoudt dat ook piloten uit het buitenland mee kunnen doen. Dat doen ze dan ook vaak! Voor de uitslag van het NK worden de prestaties van het sleepgedeelte en die van het bergvliegen bij elkaar opgeteld. Kijk voor een idee van hoe zo'n wedstrijd gaat eens bij de wedstrijdverslagen van vroeger op de website van André van den Akker.


Nederlandse Overlandcompetitie (OLC)
De Nederlandse Overlandcompetitie is een wedstrijd die gaat over al je vluchten. Je kunt eraan meedoen door online de vluchten uit je datarecorder of vlieginstrument te uploaden naar een overlandwebsite zoals www.xc.dhv.de. Op die site krijg je vlucht automatisch een aantal punten, afhankelijk van de gevlogen afstand en de soort vlucht. Een driehoek vliegen is bijvoorbeeld moeilijker dan “alleen maar” met de wind mee vliegen, dus krijg je daar meer punten voor. Om dezelfde reden is een “zuivere” (gelijkbenige) driehoek is meer punten waard dan een “vlakke”driehoek of heen en weer vliegen (een 'out and return'). Je kunt al je vluchten uploaden en de beste 3 tellen mee. Je hoeft dus geen crack te zijn om aan deze competitie mee te doen!

Alle Nederlandse piloten worden meegenomen in de score, voor zover de vluchten op www.xc.dhv.de zijn aangemeld. Nadat de datum voor aanmelding is verstreken kunnen tracks nog wel worden ingeleverd bij de afdeling deltavliegen. Stuur in dat geval even een mailtje aan ons.

NB! De OLC, overland competitie is een wedstrijdje van vluchten gemaakt door Nederlandse piloten. Wedstrijdvluchten maak je voor een wedstrijd en zijn daar reeds beloond, die tellen dus niet mee voor de Nederlandse OLC. Voor de OLC worden masttoestellen licht bevoordeeld en is er een handicap voor Rigids.


CIVL Proficiency Badges
CIVL proficiency badges heten ze officieel: de bronzen, zilveren, gouden en diamanten speldjes die piloten kunnen krijgen voor bepaalde vluchten. Vluchtduur, gevlogen afstand, voor elke prestatie is wel een speldje. Ook de relatief kleine maar spannende stappen op gebied van overlandvliegen worden zo aangemoedigd en gewaardeerd.

Het idee van de Badges is prestaties op vlieggebied en het overlandvliegen te stimuleren en te waarderen. Waar en in welk verband de vlucht heeft plaatsgevonden is voor de badges niet relevant. Tijdens wedstrijden vlieg je vaak verder dan bij een eigen overlandje. Taken tijdens een wedstrijd gevlogen kun je indienen als record vlucht. Wedstrijdvluchten tellen dus mee voor de badges!

De criteria:
Voor een bronzen speldje: 30 km afstand, óf 1 1/2 uur duurvlucht, óf 500 meter hoogtewinst.
Voor zilver: 100 km afstand, én 3 uur duurvlucht, én 1000 meter hoogtewinst, maar dat hoeft niet in één vlucht.
Voor goud, ook over meerdere vluchten te spreiden: 150 km afstand, én 5 uur duurvlucht, én 2000 meter hoogtewinst.
Voor diamant: 300 km open afstand, voor 300 km out-and-return, en voor 3000 meter hoogtewinst.
Bronzen speldjes worden uitgereikt door de deltavliegscholen. Om voor zilver, goud en diamant in aanmerking te komen dien je je vluchten te registreren op een XC-website, zoals xc.dhv.de. Op verzoek kijkt de afdeling Deltalviegen dan of je inderdaad aan de criteria voor zo'n speldje voldoet. Diamant wordt uirtereikt door de FAI.

Via deze link zijn alle vluchten te zien die de Nederlandse piloten hebben gelogd op de website van de DHV.


De Nederlandse Kernploeg
Elk jaar stelt de Sportcommissie een kernploeg samen: een groep gemotiveerde en getalenteerde wedstrijdpiloten, die op nationale en internationale wedstrijden de eer van de Nederlandse deltapiloten verdedigen. De leden van de kernploeg worden geselecteerd op basis van de al geleverde prestaties, hun potentieel en hun inzet op het gebied van deltavliegen.

De doelen van de Kernploeg

De kernploeg heeft de volgende missie:

“Wij, de leden van de Nederlandse kernploeg deltavliegen, willen internationaal ambitieus presteren en ambassadeur voor de sport zijn. We willen onszelf als team en individu blijven verbeteren door continu te werken aan de pijlers tactiek, mentaliteit, techniek, fysiek en materiaal, en willen deze ontwikkeling waarborgen. We willen als team samenwerken en plezier hebben in het avontuur van deltavliegen. Invulling van deze uitdaging is gebaseerd op commitment, onze saamhorigheid, wederzijds respect en acceptatie van elkaar.”

De kernploeg van 2024 bestaat uit deze piloten:

Arne Tänzer
Martin van Helden
Gijs Wanders
Joost Eertman
Sander van Schaik
Otto Philipse
Anne Conijn