De EAAC 2017 (European Advanced Aerobatic Championships) vonden plaats van 1 t/m 13 augustus 2017 te Chotěboř (Tsjechië).

Na veel trainen en wedstrijden vliegen in binnen- en buitenland was het eindelijk zover voor Martijn Kersten en Ringo Massa, de EAAC 2017. Voor Martijn is het zijn eerste internationale wedstrijd, voor Ringo zijn tweede (in 2010 heeft hij met de Cap 21 al eens meegedaan aan de World Advanced Aerobatic Championships).
Lees het verslag:

Op 1 augustus stond de Extra 300S (D-EXML) getankt en gereed voor de 3 uur durende ferry richting Tsjechië. Martijn Vloog de Extra naar Chotěboř en Ringo vloog diezelfde ochtend met KLM naar Praag, waarna hij met een huurauto Martijn op de grasstrip van Chotěboř ontving. De ferry was niet in een keer mogelijk vanwege de ‘beperkte’ range waardoor er een refuel stop gemaakt moest worden.

Wat slecht weer onderweg en een klein fuel probleem tijdens het tanken mochten de pret niet drukken en rond 13.30 uur locale tijd landde Martijn veilig en wel tussen de andere deelnemers, die een dag eerder al waren gearriveerd en druk bezig waren met het trainen op de wedstrijdlocatie.

Ook wij hadden trainingsslots aangevraagd voor 1 t/m 5 augustus om in de Box te kunnen trainen. Deze slots van 10 à 15 minuten boden ons de kans oriëntatiepunten te verkrijgen in het gebied. We waren er al snel achter dat dit de grootste uitdaging ging worden van de wedstrijd. Alles lag niet in lijn met de Centerline van de box waardoor oriëntatie erg lastig was. We hadden een geluk: iedereen had er last van!

Na de trainingsdagen was het dan zover. Op zaterdag 5 augustus mochten de Sparco’s, korte broeken en relaxte vliegkleding ingewisseld worden voor een nette blouse, lange nette broek en chique schoenen om als vertegenwoordiger van NL goed voor de dag te komen. De openingsceremonie was in het hotel in centrum van Chotěboř en werd door de burgemeester geopend. Daarna was het woord aan de president van de CIVA die na mooie woorden de wedstrijd opende!

Het was een kort maar krachtige opening met de wijze woorden: Houd het Veilig en veel Succes! Deze woorden hebben we tot ons genomen en laten bezinken tijdens een geweldig buffet dat klaar stond. Tijdens dit buffet werden nummers getrokken die de startpositie voor de eerste vlucht zouden bepalen. Hierbij is het van belang om niet bij de eerste 10 te horen, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Wij hadden het geluk de nummers 17 en 44 te trekken wat ons positioneerde voor een goed begin!

Zondag 6 augustus: het was zover, de wedstrijd ging van start! Een Duitse deelnemer mocht de spits afbijten met zijn Extra 300XS. De spanning ligt hierbij hoog en dat was ook te merken en te zien. Het allereerste figuur van de eerste vlucht ging mis!! Hij moest een volledige rol verticaal omhoog vliegen maar vanwege de lastige oriëntatie werden dit er al snel 1 en een kwart. Met een rollrate van over de 400 graden per seconde is dit nog elke keer erg lastig.

Martijn en Ringo hadden de eerste vlucht netjes en zonder hele grote fouten gevlogen. Dit resulteerde in een 24e en 37e plaats voor die dag, zie foto hierboven.

Op naar het eerste onbekende programma! Dit programma bestaat uit figuren die door de diverse teams (3 of meer vliegers per land) zijn gekozen. Van deze figuren worden programma’s gemaakt die je voor een bepaalde tijd mag kiezen. Zo maakt veelal elk land een eigen programma, deze worden gepubliceerd en daarna mag je het programma kiezen waarvan jezelf vind dat het beste dan wel het makkelijkste te vliegen is.

Nadat het eerste programma wat was uitgesmeerd over anderhalve dag werd er meteen doorgevlogen voor de volgende programma’s. Er was een hoge startproductie omdat je per deelnemer vanaf de start 10 minuten de tijd hebt je warm-up figuren te vliegen en je gehele programma. Tevens was slechter weer op komst waardoor de wedstrijdleiding zo veel mogelijk vluchten wilden uitvoeren.

Het slechte weer bleek waar te zijn, waardoor we een hele dag op het vliegveld hebben gehangen of we nu wel of niet gingen vliegen. Dit is erg slopend, want ook al duren de vluchten 10 minuten, het blijven extreem zware 10 minuten mentaal en fysiek!

Het weer werd op deze dagen om het uur gecheckt met een drone. Deze bepaalde de windsnelheid op 500 meter en de wolkenbasis. Deze getallen moeten binnen bepaalde waardes zijn om aan de eisen van de wedstrijdreglementen te voldoen.

Na het slechte weer kwam gelukkig toch weer zonneschijn. Dit was woensdag 9 augustus waarop we beiden lage nummers hadden getrokken voor de startpositie. Hierdoor konden we beiden in de ochtend ons eerste onbekende programma vliegen wat resulteerde in:

Ringo plaats 38 en Martijn plaats 29.

De scores waren binnen en we konden ons meteen gaan voorbereiden op ons volgende programma. Het weer leek deze dag goed te blijven met slechtere vooruitzichten in het verschiet! Martijn terug op zijn rode ligzak, Ringo in de hangaar doorlopen van zijn 2e onbekende programma en afwachten wat de dag ging brengen.

En jawel hoor, na 10 uur wachten, slapen en voorbereiden was het zover, we mochten het programma alsnog vliegen. Het was een slopende dag, maar met de weersvooruitzichten in het verschiet misschien toch beter vandaag nog te mogen vliegen i.p.v. met slecht weer, slechte horizon, wolken etc.

Ringo wist keurig met deze situatie om te gaan en zette een hele nette score neer wat resulteerde in een 22e plaats voor die vlucht, met daarna Martijn op plaats 29.

Het was een lange en zware dag, maar voldoening alom! Het was dus ook geen straf dat deze avond was gepland voor een bezoek aan de lokale brouwerij die de wedstrijd sponsorde. Hier hebben we gretig gebruik van gemaakt omdat we wisten dat we de dag erna toch niet moesten vliegen.

Na uitgeslapen te hebben zijn we rustig richting het vliegveld gereden en kregen we te horen dat alleen de eerste 50% van het deelnemersklassement de laatste vlucht mocht vliegen in verband met het weer. Dit heet een 'cut' die de wedstrijdleiding mag indienen om zo de bovenste helft van het klassement de volledige blootstelling te geven om te strijden voor de eerste 3 plaatsen.

Helaas bleek dit niet gunstig te zijn voor de Nederlanders, omdat die daar buiten vielen. Desondanks kunnen we terugkijken op een extreem leerzame wedstrijd. Met density altitudes op veldniveau van 4000ft is het heel anders vliegen. Zelfs met een Extra 300S ben je enorm bezig met energiemanagement, dat is een probleem wat we in Nederland nooit tegenkomen.

Desondanks een schitterend resultaat neergezet al zeg ik het zelf. Iets om trots en positief op terug te kijken. Martijn op een 26e plaats en Ringo op een 32e plaats tijdens een EK is een keurige score!

Al met al een enorm leuke, leerzame en vermoeiende wedstrijd! Ik zeg volgend jaar WK Roemenië!!!

Uiteraard moet de Extra nog naar huis. Deze vlucht had Ringo op zich genomen en ook hier kan niet alles in een keer vloeiend gaan. Op de ferry naar huis liep hij vast in slecht weer. Na een tussenstop in Duitsland en wachtende op het slechte weer wat voorbij trok kwam hij 20 minuten te kort om voor 19:00lt op Lelystad te landen. Gelukkig was Teuge open tot 20:00lt waar hij de nacht kon verblijven en de dag erna vroeg richting Lelystad kon vliegen voor de laatste resterende 10 minuten.

Het EK is met succes tot een einde gebracht. Nu weer trainen en op naar de volgende wedstrijd, het Dutch Open National Aerobatic Championship 2017 (DONAC) te Lelystad van 8 t/m 10 september!

Wie weet tot dan en anders het volgende verslag volgend jaar vanuit het WK Roemenië.

Live verslagen, foto's en filmpjes zijn ook te vinden op Facebook.

Groeten,

Martijn