Als zweefvliegers hebben we te maken met veel regelgeving. De meeste regelgeving komt via EASA en de Europese Commissie tot ons. We hebben nu ruim 10 jaar een Europees regiem. We zien telkens dat de EASA regelgeving bijgesteld wordt. Vaak is de eerste versie van een wet voor de zweefvliegerij niet goed en moet dan weer aangepast worden. Voorbeelden te over: Part FCL (veranderingen aan LAPL(S), SPL, Instructiebevoegdheden), ATO- DTO, Medical, Luchtwaardigheid (CAMO, CAO), Part ML, PART 66 technici.

En dan blijft het niet bij één keer aanpassen...

Dat kan toch anders!

Toch is EASA wel open voor input vanuit de General Aviation, cq de zweefvliegerij. EASA zit ook niet verlegen om herstelwerk en niet werkende wetgeving. Hoe krijgen we verbeteringen? Die krijgen we als we als zweefvliegers in een vroeg stadium betrokken zijn bij het opstellen van nieuwe wetten en regels. Bovendien moeten we ons actief en assertief opstellen. Dus actief meewerken en meeschrijven aan regelgeving die zinvol is, proportioneel, en getoetst is voordat die wetten ingevoerd worden. 'Samen sterk' werkt ook hier. Anders gezegd, we kunnen onze belangen in Europa alleen goed verdedigen als we samenwerken met andere landen.

Vacatures

Er zijn bij de European Gliding Union vacatures voor zweefvliegers die zich in willen zetten voor onze belangen. Dit zijn heel nuttige functies en ook leerzaam doordat je leert van andere landen, hun aanpak.

Wie zoekt de afdeling zweefvliegen om ons te vertegenwoordigen via de European Gliding Union? Wie gaat onze belangen actief op de kaart zetten? Wie gaat zich inzetten voor zinvolle en uitvoerbare regelgeving waar we echt iets aan hebben? Regelgeving die werkt en in één keer goed is.

Profiel van de kandidaat:

- Goede beheersing van de Engelse taal in woord en geschrift. (Duits en Frans zijn een pré)
- Uiteraard vaardig met computers en office software
- Je 'mannetje' weten te staan, sterke persoonlijkheid, doortastend, resultaat gericht
- Kunnen werken in teams, projectmanagement vaardigheden
- In staat een netwerk op te bouwen en in stand te houden (formeel / informeel)
- Kennis van moderne bedrijfskundige principes: First time right, LEAN (verspillingen en rework vermijden), etc.
- Kennis van de EASA regelgeving of bereidheid dat te willen leren
- Kennis van EASA processen of bereidheid dat te willen leren
- Kennis van het werk van een zweefvliegtuigtechnicus, vliegtuigdocumentatie, luchtwaardigheidsaspecten.

Concreet: aan wie denken we?

- (oud) beroepspiloten
- ervaren instructeurs / technici (chef-instructeurs, ARC- inspecteurs)
- management staff van commerciële luchtvaartbedrijven of scholen (Part 147, 145, CAMO enz).
- mensen met ervaring met overheidsprocessen en/of werkzaam bij de overheid (ILT, DGLM)
- mensen werkzaam bij luchtvaart ontwerp en productie bedrijven
- mensen werkzaam als consultant voor luchtvaartbedrijven


Informatie en aanmelden

Voor meer informatie:

Afdelingsbestuur zweefvliegen, Noah Verhoef