Door: Marissa Prins

Sinds een aantal maanden ben ik de gelukkige eigenaar van een super mooie ls-8, maar wat is daar nu aan vooraf gegaan?

Al een jaar of wat ben ik lid van de vrouwenkernploeg en probeer ik zo veel mogelijk wedstrijden en mooie dagen mee te pakken. Op onze club (GLC Illustrious) heb ik gelukkig altijd de mogelijkheid gekregen om kisten mee te nemen naar wedstrijden en op mooie dagen een kist te claimen en daarmee overland te gaan. In het begin ging ik voornamelijk met een van onze ls-4’s overland en later werd dat de ls-8 van de club.

Het claimen van clubkisten heeft echter ook wel eens een nadeel. Als wij geen kist hebben aangevraagd voor een vakantie of wedstrijd kunnen we alleen op de dag zelf een kist claimen. Dat houdt in dat ik pas na de briefing, als de kisten zijn toegewezen, weet of ik een kist heb en zo ja welke. Op dagen dat het vroeg mooi wordt betekent dat dat ik echt op moet schieten om op tijd klaar te kunnen staan. Verder zien onze kisten er mooi uit maar ze missen de fijne extraatjes die je wel vaak terug vindt in een privékist. Aangezien ik steeds meer ben gaan overland vliegen werd mijn belasting op de clubvloot ook vrij hoog (ik had ieder jaar veruit de meeste claims op mijn naam staan…).

Aan de slag! En niet alleen…

Afgelopen jaar ben ik dus gaan kijken of ik niet iets voor mijzelf zou kunnen kopen. Het liefste wilde ik een ls-8 omdat ik daarmee heel fijn vloog en de ls-8 op wedstrijden ook goed mee doet. Verder is de 15m en 18m keuze iets wat ik graag wilde. Mijn budget was echter niet groot genoeg om een ls-8 alleen te kopen dus ben ik op zoek gegaan naar 1 of 2 maatjes. Dit bleek echter niet zo gemakkelijk. Ook al kun je de kosten delen, het blijft een flink bedrag om uit te geven. Gelukkig hadden 2 vrienden van de club op dat moment een ASW-20 die ze niet zo goed beviel. Met zijn drieën hebben we toen besloten dat ze de ASW-20 zouden verkopen en dat we dan samen op zoek zouden gaan naar een ls-8 of een soortgelijke kist.

De ASW-20 was gelukkig snel verkocht en we konden op zoek. Helaas is het zo dat de keuze in tweedehands kisten niet heel groot is en zeker niet in ls-8’en. We hebben overal lijntjes uitgezet en kenbaar gemaakt dat we op zoek waren naar een ls-8. We hebben een overzicht gemaakt van alle ls-8’en die de afgelopen jaren te koop zijn gezet inclusief alle opties om zo een indicatie te maken voor onszelf wat een kist ongeveer waard zou zijn.

… en een kansrijke optie – maar wel over de grens in Corona tijden

Na een aantal leads te hebben gehad die helaas op niets uitliepen hebben we in januari geluk. Vijf minuten nadat een Duitser zijn ls-8 op www.Segelflug.de had gezet heeft een van mijn mede syndicaats-leden al een mail gestuurd om een afspraak te maken. We kunnen uiteindelijk hetzelfde weekend al komen kijken. Maarja… Duitsland in ten tijde van Corona en een avondklok in Nederland. We hebben uiteindelijk allemaal een Coronatest gedaan en een hotel in Oldenzaal geboekt voor vrijdag zodat we zaterdag zo snel mogelijk de Duitse grens over konden en naar Brandenburg an der Havel konden rijden. We hebben daar de kist bekeken en wisten dat de prijs voor de kist goed was. Na een goede inspectie en nadat we alle papieren hebben ingezien hebben we besloten om de kist te kopen!

.. hij is van ons..

Na heel wat geduld hebben we dus nu eindelijk de kist die we wilden! Twee weken nadat we zijn gaan kijken heeft de oude eigenaar de kist naar de grens gebracht en hebben wij hem meegenomen naar Gilze. De kist had nog verouderde instrumenten dus we hebben die allemaal vernieuwd. Ook hebben we de registratie om laten zetten naar een Nederlandse registratie (PH-1657 met callsign XC) en dit in metallic grijs op de kist laten spuiten. We hebben hard gewerkt met zijn drieën om de kist af te krijgen voor dit seizoen en dat is gelukt! Er zijn nog wel een paar modificaties die op onze wensenlijst staan maar dat komt komende winter wel. Voor nu willen we eerst een seizoen genieten van dit mooie apparaat!

.. en wat vliegt hij fijn!

Inmiddels hebben we alle drie al gevlogen met de kist en heb ik op mijn doopvlucht samen met de ls-4 Neo van Robin Smit een 750 gevlogen wat misschien wel mijn vetste vlucht tot nu toe is! Mijn doel met dit vliegtuig gaat zijn om vrouwenrecords te vliegen met de Neo’s en aan mooie wedstrijden mee te doen.

Mijn eerste avontuur: met Robin op pad

In een ander stuk vertelt Robin over onze prachtige vlucht. De foto bovenaan mijn artikel heb ik gemaakt vanuit mijn eigen XC.

Nou vooruit, nog eentje dan.. of twee..

Marissa Prins