Luchtvaart wetenschappen Luchtvaartfeiten.nl heeft twee nieuwe fact sheets gepubliceerd.

Optimizing Runway Capacity Fact sheet

Verwachtingen van Eurocontrol voorspellen een voortdurende groei van het vliegverkeer. Als het vliegverkeer groeit zoals verwacht dan zullen de luchthavens deze omvang van het verkeer niet meer aankunnen in 2021. Groeimogelijkheden voor luchthavens, zoals Amsterdam Airport Schiphol, zijn beperkt. Echter, een manier om te groeien is het toenemen van de baancapaciteit.

Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen. Ten eerste: laat vliegtuigen de baan sneller verlaten na landing en verlaag daarmee te runway occupancy time. Bij sommige weersomstandigheden kan de capaciteit ook vergroot worden door te separeren op basis van tijd. Daarnaast kunnen er meer wake turbulence categories gebruikt worden. Ook het gebruik van microwave landing systems en ground based augmentation systems kan de baancapaciteit verhogen omdat er meer vliegtuigen tegelijk gebruik van kunnen maken. Als de situatie op Schiphol niet veranderd dan zullen er in de toekomst capaciteit gerelateerde problemen optreden. Sommige van hier genoemde technologieën en procedures kunnen een uitkomst bieden bij zulke problemen.

Bron foto: virazzphotography.com

Self-connectivity Fact sheet

Het concept van self-connectivity speelt een steeds grotere rol in de ontwikkeling van connectiviteit binnen airline netwerken. Het concept is gebaseerd op passagiers die twee aparte tickets kopen en hiermee een eigen transfer creëren. Dit gaat vaak gepaard met tickets van twee luchtvaartmaatschappijen die geen onderlinge banden hebben of van maatschappijen die geen connectiviteit in het eigen netwerk aanbieden. Met dit concept proberen passagiers goedkoper te vliegen en/of bestemmingen te combineren die niet worden aangeboden door traditionele netwerken. In deze fact sheet wordt het principe grondig uitgelegd en worden bestaande voorbeelden toegelicht. Ook de mogelijke voordelen en risico's voor de passagiers en andere partijen zoals airlines en luchthavens worden uitvoerig behandeld. Hieruit blijkt dat er een correlatie is tussen het aantal low-cost operaties op primaire luchthavens en het concept van self-connectivity. Vanuit deze bevindingen rijst de vraag of self-connectivity mogelijk een oplossing kan zijn voor luchtvaartmaatschappijen die hun complexe operatie willen vereenvoudigen.

Bron foto: Jeffrey Schäfer

Download de fact sheets:

1. Optimizing Runway Capacity

2. Self-connectivity

Luchtvaartfeiten

Luchtvaartfeiten.nl is een initiatief van de HvA Aviation Academy. Studenten en docenten delen kennis met politiek en publiek, om te zorgen voor een discussie op basis van feiten.

Bericht van luchtvaartfeiten.nl.