In AVGAS 100LL zit zoals bekend een klein beetje lood (LL=Low Lead), het zogenaamde TEL (Tetraethyl Lead). Lood is niet goed voor het milieu en de gezondheid. Daarom wordt TEL in Q4 2025 verboden in Europa, waardoor AVGAS 100LL niet meer in Europa geproduceerd kan worden. Er wordt hard gewerkt aan een vervangende brandstof zonder lood en er zijn inmiddels een aantal producten op de markt zoals UL91, UL94, 91/96UL en Mogas. Een deel van de bestaande GA vloot met zuigermotor kan al gebruikmaken van deze brandstoffen (eventueel met wat aanpassingen), wat de KNVvL uiteraard van harte ondersteunt.

Voor een ander deel van de GA vloot is er echter nog geen vervanging. Deze vliegtuigen hebben 100LL nodig om veilig en betrouwbaar te kunnen blijven vliegen. Zonder 100LL of een goede vervanging zijn deze vliegtuigen grounded of wordt AVGAS 100LL door import van buiten Europa onbetaalbaar.

Europe Air Sports, waar de KNVvL bij is aangesloten, heeft daarom het verzoek van Shell bij de EU ondersteund om de import van TEL voor de productie van 100LL voort te zetten totdat er een volledig alternatief is. Over het geheel genomen zijn de vliegtuigen die voorlopig nog op 100LL moeten vliegen in aantallen niet heel groot en is de uitstoot minimaal, zo niet verwaarloosbaar.

In onderstaand document is meer informatie te lezen over dit verzoek.

Bestand Type Grootte
ECHA Consult RS pdf 665,143 KB