Waar vind je de passie, het vakmanschap en de veiligheidscultuur die de luchtvaart zo typeert, in de puurste vorm?

EASA-expert Yngvi Yngvason (in het dagelijks leven werkzaam bij het Safety Promotion Team van EASA) nam afgelopen augustus met nog twee andere EASA collega’s deel aan het VIOD (Vliegen Is Ons Doel)-zweefvliegkamp op het Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet. Zijn missie: ervaren hoe de volgende generatie piloten wordt opgeleid en om cruciale veiligheidslessen vast te leggen.

Van risicomanager naar safety promotor

Yngvi was niet zomaar een deelnemer. Jarenlang was hij domein veiligheid risicomanager bij EASA, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de veiligheid van zweefvliegtuig. “Uit onze analyses bleek een duidelijke behoefte aan meer veiligheidsbevorderende activiteiten direct gericht op de zweefvlieg gemeenschap,” legt Yngvi uit. “Toen ik erachter kwam dat mijn collega Wendell Lynch regelmatig deelnam aan de VIOD-activiteiten, was de keuze snel gemaakt. Dit kamp was het perfecte podium om belangrijke veiligheidskwesties in beeld te brengen.”

Teamwork als fundament voor veiligheid

Het kamp gaf Yngvi een veel beter inzicht in wat zweefvliegen uniek en veilig maakt: teamwork. “Iedereen moet samenwerken en de processen en procedures kennen, zodat elke start op een veilige en succesvolle manier verloopt. Het was gaaf om te zien hoe iedereen als een geoliede machine samenwerkte. Aangezien we het hebben over vliegtuigen zonder motor, is teamwork cruciaal om het zweefvliegtuig op een veilige manier in de lucht te krijgen, en dat geldt zowel voor het gebruik van een lier als voor een gemotoriseerd vliegtuig dat het zweefvliegtuig sleept”. Hij benadrukt dat deze sport een van de belangrijkste basiselementen voor het opleiden van goede piloten en andere luchtvaartprofessionals. “We moeten deze sport koesteren en ervoor zorgen dat er in elk land zowel mogelijkheden als ruimte is om te zweefvliegen. Als we dat niet doen, raken we fundamentele kennis en vaardigheden kwijt die cruciaal zijn voor andere aspecten van het vliegen”.

Hoe heeft Yngvi het kamp ervaren?

In één woord: “Geweldig” Yngvi is lyrisch over de sfeer en betrokkenheid. “De gemeenschap, de passie, de manier waarop iedereen ervoor zorgde dat ik me meteen thuis voelde… het was fantastisch. Wat mij het meest raakte, was de diepe, langdurige vriendschap tussen de leden en de warme, inclusieve manier waarop de jongere generatie werd opgenomen. Die band met toekomstige luchtvaart professionals is onbetaalbaar en enorm inspirerend.”

Zou dit ook iets zijn voor zijn collega’s bij EASA?

“Zeker! We hebben experts die zelf regelmatig zweefvliegen, maar ik denk dat iedereen het eens zou moeten proberen. Het verandert je kijk op vliegen volledig. Het verbreedt je horizon en geeft je een beter begrip van wind, weer en het complete luchtvaartsysteem. Zonder dat begrip loop je het risico delen van het systeem over het hoofd te zien. Dat is niet bevorderlijk voor de veiligheid.”

VIOD-concept: een blauwdruk voor Europa

Kan dit concept worden gekopieerd in andere landen? Yngvi twijfelt geen moment: “Absoluut. Het VIOD-concept is een briljante manier om de sport aan jongere generaties te introduceren. Dit is een concept dat andere landen gemakkelijk kunnen overnemen en regelmatig kunnen toepassen.”

EASA -film over veiligheidsaspecten van het opliepen

Tijdens het kamp is er door het EASA-team volop gefilmd. Er komen twee video's aan: één over de cruciale veiligheidsaspecten van het opliepen met een lier en een tweede over het veilig monteren van een zweefvliegtuig. Deze video's zullen worden ingezet om de belangrijkste veiligheidslessen wereldwijd met de zweefvlieggemeenschap te delen.

Kortom: het VIOD-kamp is niet zomaar een zomerkamp. Het is een essentieel, inspirerend en bovenal veilig fundament voor de vliegers van morgen. En dat is een boodschap die nu zelfs in de burelen van EASA klinkt.