De aanleiding hiervoor is de afname van het aantal sensoren op de Noordzee om luchtvaartuigen te kunnen lokaliseren. Op olie- en gasplatforms in de Noordzee zijn zogeheten Wide Area Multilateration (WAM) sensoren geïnstalleerd. Als gevolg van de ontmanteling van een aantal olie- en gasplatforms zijn de op deze platforms geïnstalleerde WAM-sensoren niet langer beschikbaar.

Onvoldoende radardekking
WAM-sensoren worden in de North Sea Area (NSA) Amsterdam door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gebruikt als alternatief voor een radar om een vliegtuig te lokaliseren. De reductie in het aantal beschikbare WAM-sensoren leidt tot een ongewenste verminderde surveillancedekking op de Noordzee.

Internetconsultatie
De KNVvL heeft in een zienswijze aangegeven niet gelukkig te zijn met de invoering van een ADS-B verplichting aangezien er ook gekozen had kunnen worden om verkeer zonder ADS-B apparatuur hoger te laten vliegen en zodoende alsnog radardekking te garanderen. Ook pleitte de KNVvL voor vrijstelling van de maatregel voor een strook langs de kustlijn.

Kuststrook vrijgesteld
Dat laatste is toegekend. De verplichting is niet van toepassing in het luchtruim onder de Schiphol TMA 1, voor zover dit gebied zich bevindt in de strook met een breedte van 1,5 nautische mijlen gemeten vanaf 1 nautische mijl vanaf de kustlijn westwaarts. Dit betreft bij benadering de kuststrook tussen Hoek van Holland tot de zuidgrens van de Nieuw Milligen TMA A, ter hoogte van Groet.

De ADS-B verplichting boven de Noordzee geldt vanaf 1 januari 2026. Meer informatie tref je aan in de bijlage.

Bestand Type Grootte
Stcrt 2025 18103 pdf 475,227 KB