Dit voorjaar zagen we bij verschillende toestelchecks een slijtplek op de kiel bij de Relax/RX2 van Icaro 2000. De slijtage wordt veroorzaakt door een onderdeel van het crossbarscharnier, en kan erg schadelijk zijn voor de vleugel. Het kan zelfs zo veel van de kielbuis af slijten, dat de kiel te dun wordt en dus onveilig.

Heb je een Relax of RX2, controleer je kiel dan liefst vóór de volgende vlucht op slijtage. Beginnende slijtage kun je stoppen; bij te veel slijtage moet de kiel vervangen worden. Er mag maximaal 0,1 millimeter zijn afgesleten.

De slijtage zit aan de bovenkant van de kiel, en wordt veroorzaakt door de achterste zwarte schijf van het crossbarscharnier. Als het toestel is opgespannen, rust het scharnier op de kiel. Beweegt het wat heen en weer, dan kan het scharnier de kiel beschadigen. Dit gebeurt vooral als het toestel langere tijd opgebouwd op de grond staat. In vlucht komt de crossbar los van de kiel en slijt het niet.


Lees verder op deltavliegschool.com.