Op deze pagina komen regelmatig nieuwe instructieve teksten en filmpjes, die je kunnen helpen bij het verbeteren van je vliegtechnieken. De filmpjes bevatten vaak fragmenten waarin de piloot fouten maakt en soms zelfs crashed. Als je dit soort filmpjes liever niet bekijkt: u bent gewaarschuwd. Aan de andere kant kan het bekijken van dit soort filmpjes je nieuwe inzichten geven, je helpen herinneren aan wat je allemaal kunt doen of verbeteren aan je eigen vlieg veiligheid en uiteindlijk je te helpen behoeden om dezelfde fouten te maken of in een ongeval te geraken.

Landen in rotor

Achter obstakels, zoals bomen, bebouwing of heuvels, kan bij harde wind een rotor ontstaan. Deze wind is vaak turbulent, maar kan ook een sterke verticale (naar de grond toe gerichte) component bevatten, waardoor je zeer snel zakt, zoals in het filmpje is te zien.

Probeer het vliegen in rotor altijd te vermijden, maar zeker bij de landing. Kies altijd een zo vrij mogelijk aangestroomd veld uit voor je landing en visualiseer van te voren waar je eventueel rotor kunt verwachten.

Een andere fout die deze piloot maakt is dat hij een landingsterein kiest dat hij nog maar net kan bereiken. Hij heeft hierdoor geen tijd meer om zich fatsoenlijk voor te bereiden voor de landing: rits openmaken, wind condities inschatten, een doel uitkiezen en niet in de laatste plaats: een netjes circuit vliegen met een fatsoenlijke lange final.

Circuit vliegen

Bijna altijd is het vliegen van een circuit voor de landing aan te bevelen. Voor iedereen is dan duidelijk wat je van plan bent en na wat oefening kun je je toestel precies op de plek neerzetten die je in gedachte had.

Voor aan het circuit te beginnen kun je cirkels maken boven de plek waar je uiteindelijk terecht wil komen. De draairichting kies je in dezelfde richting als je circuit. Bij een meter of 100 boven de grond kun je aan het circuit beginnen. De hoogte waar je begint hangt af van onder andere de windsterkte en hoe groot je je circuit wilt maken.

Hoe een circuit gevlogen moet worden veronderstel ik bekend. Wat je echter veel ziet is dat piloten vaak op een te lage hoogte aan hun circuit beginnen en/of de laatste bocht van de basis naar de final op een te lage hoogte inzetten, waarbij de vleugel soms nog maar net de grond mist. In het filmpje is dit heel duidelijk: zorg altijd voor een mooie lange final.

3x3 MGM checklist

Emiel Jansen heeft niet alleen mooie tenten maar nu ook een fraaie checklist die je kunt gebruiken om veiliger te gaan vliegen. Hij heeft hem afgeleid van een bestaande bestaande ski-checklist van Werner Munter en noemt hem MGM: meteo, geo, mens. Je checkt deze 3 zaken telkens op 3 verschillende momenten: thuis, op de startlocatie en tijdens de vlucht. De vliegscholen zullen de checklist gaan gebruiken bij hun vliegonderwijs, piloten worden uitgenodigd om hem bij wijze van spreken op hun bottombar te plakken en actief te gaan gebruiken.

Met de uitleg hieronder van Emiel Jansen nemen we een voorsprong op de aankomende publicatie in LIFT, waarvoor excuses! We vonden het toch al wel belangrijk genoeg om zo snel mogelijk op de site te publiceren. Het artikel in LIFT gaat verder in op de checklist en het ontstaan ervan.

Het zal je niet verbazen dat de meteorologische omstandigheden, en de grilligheid daarvan, een groot risico vormen in onze sport. Denk aan een windgradiënt tijdens de landing. Of aan een ontwikkelende onweerswolk of je XC-route. Daarnaast heb je ook de, van stek tot stek wisselende, geografische omstandigheden die je kunnen verassen. Denk aan een rotor, tochtgaten met veel sink, of een aflopend landingsveld. En tenslotte de menselijke factor, deze is meestal wel aanwezig bij vliegongevallen. Herkennen van risico, daarop beslissingen nemen en handelen wordt vaak moeilijk gemaakt door verkeerde waarnemingen en/of inschattingen, stress en groepsdruk. Of je eigen doelen kunnen ook te ver liggen...

Dit is het eerste rijtje van 3:Meteo – Geo - Mens

Deze 3 parameters kun je voor je zelf continu checken. Maar handiger is om dat een beetje te categoriseren. Je vluchtvoorbereidingen beginnen vaak al thuis. Daar kun je in alle rust de bovengenoemde parameters al eens verkennen. Je reist namelijk niet naar de bergen af als het weer pet wordt. En op Youtube of in Google-Earth kun je je vlieggebied al checken. Verder pick je vliegvrienden die je vertrouwt, toch? Op de stek zelf kun je natuurlijk alles even rustig in je opnemen. Doet het weer wat het beloofd heeft? Landingsveld, Aanvliegroutes? Heb je er vertrouwen in? Tijdens de vlucht zijn er ook weer die keuzes te maken die ontspringen aan de boven genoemde parameters. Dus 3 parameters checken op 3 verschillend momenten. Sta je boven op de berg? ...Ehh... O,ja! Meteo-Geo-Mens. Besluit je te landen? ...Ehh... O,ja! Meteo-Geo-Mens.

Dus het tweede rijtje van 3:Thuis – Stek - Vlucht

Download hier de 3x3 MGM-checklist (pdf)

Bestand Type Grootte
3X3 Mgm Check Methode pdf 29,563 KiB