Voor wie overweegt te gaan deltavliegen is het belangrijk van te voren enig inzicht te verkrijgen in de mogelijkheden en kosten die deze sportbeoefening met zich mee brengt. Een basisvoorwaarde is eigenlijk dat je de beschikking hebt over een auto. Er zijn immers maar weinig mensen die zo gelukkig zijn naast een vliegstek te wonen, en een deltavlieger is nauwelijks op een andere manier te vervoeren. Het is van levensbelang les te krijgen van een ervaren instructeur, die zijn verantwoordelijkheid kent en die zowel in theorie als praktijk zijn leerlingen goed begeleidt. De door de KNVvL erkende deltavliegscholen voldoen aan zorgvuldig opgestelde voorwaarden zowel voor wat betreft de capaciteiten van de mensen als het materiaal.

In de begintijd van het deltavliegen kon het nauwelijks anders dan dat mensen zichzelf leerden vliegen, of het van vrienden leerden, vaak op toestellen die daarvoor nauwelijks geschikt waren; niet alleen risicovol, maar bovendien kon je op die manier dingen aanleren die later weer afgeleerd moesten worden. Dat hoeft gelukkig allemaal niet meer. De Nederlandse scholen leren je de fijne kneepjes, de theorie zowel over het toestel zelf als over de meteorologie en de voorschriften, de praktijk op een oefenhelling en aan de lier, en verder houden ze bergcursussen met leerlingen die eenmaal een zekere ervaring hebben. Verschillende scholen geven ook overlandcursussen voor gevorderde piloten. Verder zorgt de school, voor de duur van de basisopleiding, voor het benodigde materiaal, zodat je je pas later zorgen hoeft te maken over de aanschaf van eigen spullen.

Uitrusting

Als het moment gekomen is om aan een eigen uitrusting te denken, kan een instructeur ook adviseren over wat er wel en niet geschikt is. Je kan deltavliegers vergelijken met surfplanken: als je als beginner een wedstrijd-surfplank koopt, lig je er vaker naast dan dat je vaart. Met deltavliegen is die vergissing nog veel vervelender! Daarom zijn er allerlei toestellen in de handel die speciaal zijn toegesneden op piloten met weinig ervaring. Dit soort toestellen, 'intermediates', is nieuw te koop, maar bovendien is er een levendige tweedehands markt. Met name omdat die tussenfase, afhankelijk van de activiteit die de nieuwbakken piloot ontplooit en van zijn talenten, langer of korter kan duren, kan het alleen al daarom interessant zijn om een tweedehands toestel te kopen.

Tweedehands toestellen vindt je in de rubriek Delta'tjes van het blad LIFT, of op onze 2e-hands markt. Met name intermediates worden veel verhandeld; soms compleet met harnas, parachute etc. voor heel schappelijke prijzen. Natuurlijk is het wel zaak om je goed te informeren of een bepaald toestel voor jou geschikt zou zijn; en ideaal (maar in Nederland soms moeilijk te realiseren) is een proefvlucht. Neem, als beginner in de branche, in elk geval een ervaren piloot mee om de koopwaar te bekijken.

Wie met zijn gebruikte intermediate één of twee seizoenen ervaring opdoet, zal het zonder veel verlies weer kunnen verkopen om daarna een nieuw of tweedehands prestatietoestel te kopen. Bij toestellen is een waardevermindering van ruim 500 euro per jaar in de eerste jaren niet ongewoon, terwijl deze waardevermindering zeker niet evenredig is aan een vermindering van de kwaliteit. Een deltavlieger kan gemakkelijk tien of vijftien jaar meegaan, en ze worden vaker afgedankt omdat er gewoon behoefte is aan iets nieuws dan uit veiligheidsoverwegingen.

Wanneer je aan de kust toestellen uitprobeert, zal je ontdekken dat, door de verschillende (wind)omstandigheden, het vergelijken van toestellen een moeilijke zaak is. Natuurlijk moet je ook nevenfactoren bij een keuze betrekken, waarbij de beschikbaarheid van onderdelen een belangrijke rol speelt: als je bijvoorbeeld veel in een bepaald (buiten)land vliegt, kan je overwegen de voorkeur te geven aan een daar bekend merk, of: is het gemakkelijk in Nederland vervangende onderdelen te krijgen, etc.

Bedenk bij een testvlucht ook dat variabelen als hoogte van de ophanging en de verhouding pilotengewicht / zeiloppervlak van grote invloed kunnen zijn op het gedrag van het toestel. Na de koop is het verstandig een toestel b.v. bij een dealer te laten nakijken, zodat je geen twijfels hoeft te hebben over de luchtwaardigheid. In de Nederlandse wetgeving is de piloot / eigenaar van een deltavliegtuig zelf verantwoordelijk voor de luchtwaardigheid van zijn materiaal. Het is altijd een goede zaak je op de hoogte te stellen van de populariteit van een bepaald merk toestel, zodat je niet een toestel koopt dat naderhand onverkoopbaar blijkt. De bekende merken die via deltavliegscholen verhandeld worden scoren natuurlijk hoog, maar ook niet-lesgevende handelaren leveren dikwijls een uitstekend product. Anderzijds moet je je natuurlijk door niemand een toestel aan laten praten, ook al heeft die iemand nog zo veel 'autoriteit'.

Interesse om te leren deltavliegen?

Wil je meer weten over deltavliegen? Neem eens een kijkje op de volgende websites:

www.leernudeltavliegen.nl
www.allesoverdeltavliegen.nl
www.deltavliegen.info