Het varen in een luchtballon leer je natuurlijk in de praktijk.

Praktijk:
Na het behalen van alle vakken theorie blijft deze 24 maanden geldig, dus binnen deze periode dient het praktijkexamen te zijn behaald met positief resultaat. Het aantal praktijkpogingen is binnen de gestelde periode onbeperkt.

Er zijn in het totaal 15 praktijklessen omschreven, 3 grondlessen en 12 Vaarlessen. Nadat de lessen zijn afgerond zal Hoofd Training de kandidaat voordragen voor het praktijkexamen. Het praktijkexamen kan worden gedaan nadat alle lessen zijn afgerond en er een voordracht is afgegeven. Het praktijkexamen zal worden afgenomen door een examinator (FE FB) namens de overheid.

Na het behalen van het praktijkexamen dient de kandidaat 16 uren ervaring te hebben opgedaan (12 uren met instructeur, 10 inflation’s, 20 starts en landingen en 1 solo vaart (min 30 minuten) onder supervisie van een instructeur) alvorens het certificaat FB en het brevet kan worden aangevraagd.

Een geldig “medical”

(klasse 2/ medische goedkeuring) is nodig om te mogen varen.

Na het afronden van het praktijkexamen dient de kandidaat (met behulp van de KNVvL DTO) alle documenten in bij KIWA met het verzoek tot afgifte van een brevet met de bevoegdheid FB. De kandidaat is dan in het bezit van een BPL en is in staat met passagiers te varen op een kleine categorie ballonnen.

Zodra het examen heeft plaatsgevonden helpt de KNVvL met de aanvraag en slaat alles op in archief. Dit wordt minimaal 5 jaar bewaard. Dan kan de kandidaat zich piloot (FB) noemen en genieten van het prachtige ballonvaren.

Zie voor een overzicht met gecertificeerde Flight Instructors (FI) Instructeurs & Examinatoren Ballonvaren (overzicht). Zie link onderaan deze pagina.

Trainingsprogramma

Je kunt zelf contact opnemen en samen een op maat gesneden programma samen stellen. Vergelijk verschillende instructeurs en kijk wie bij je past. Voor het volgen van je ontwikkeling houd je samen een trainingslogboek bij.