When the going gets tough, the tough get going, en dat heeft het Nederlandse team laten zien dit gecombineerde Europees en Wereldkampioenschap. Het Litouwse weer bleek erg wisselvallig, en de vliegdagen bleken stuk voor stuk erg lastig, boven het soms onlandbare terrein. Dit legt de druk hoog in een zweefvliegtuig zonder motor waarbij je soms buiten het vliegveld moet landen.

Gouden bondscoach Sander Terpstra keek in zes hoofden tegelijk, en speelde als het ware zes wedstrijden simultaan om zijn team zo goed mogelijk te ondersteunen. De duwtjes en aanwijzingen die hij zo her en der gaf zijn goed uitgewerkt met mooie dagklasseringen voor alle vliegers gedurende het toernooi. Want alle individuele vliegers vormden een ontzettend hecht team met een enorme focus op het optimaal presteren, maar ook tijd voor ontspanning op de juiste momenten, om er de volgende dag weer vol voor te kunnen gaan. Je leest zijn overdenkingen hier

Dit jonge en getalenteerde team heeft een geweldige toekomst in het verschiet, en de mooie taak de opgedane kennis in de Nederlandse zweefvliegerij uit te dragen voor volgende generaties wedstrijdzweefvliegers.

Gouden wereldkampioen Nick Hanenburg (29), uit Elst (bericht van eerder in het kampioenschap…)

Ik ben eigenlijk door dom toeval in het zweefvliegen beland, want als 14 jarige wilde ik graag gaan parachutespringen maar dat mocht ik nog niet van mijn ouders. En via een artikel in een krant kwam ik in contact met de zweefvliegclub Deelen waar ik er achter kwam dat ik met 14 ook al zelf mocht leren vliegen. En de kosten bleken erg mee te vallen want voor nog geen 3 euro per dag kon ik me helemaal uit leven.

Ik ben in het dagelijks leven strategisch adviseur en daar heb ik bij het zweefvliegen heel erg veel aan omdat het wedstrijd zweefvliegen ook een strategisch spelletje is. Het leuke van zweefvliegen vind ik de gezelligheid en diversiteit op een zweefvliegveld. Want een zweefvliegclub is een mengelmoes van onderling enorm verschillende mensen met allerlei ervaringen. En je werkt dwars door generaties, nationaliteiten met heel veel plezier samen in een gedeelde passie die zweefvliegen heet.

Ik heb in de junioren kernploeg al een keer meegedaan met WK’s en EK’s en in 2017 werd ik vierde; deelnemen in de 13,5 meter klasse geeft de mogelijkheid voor een revanche. Ook al draait het echt om de uitslagen van de laatste dag, om nu op de eerste plek te staan voelt echt helemaal super. De komende dagen gaan Robin en ik hard aan de slag om ook een podium plek voor hem te krijgen want het ultieme doel is toch echt wel een tweetal Hollanders op het ereschavot te krijgen. En het hangt ook wel een beetje in de lucht want we hebben dit WK al een dag gehad dat Robin en ik net zo hard vlogen als de 81 anderen in betere vliegtuigen, dus we zijn optimistisch voor de komende dagen. Maar ook realistisch dat we nog een paar dagen flink aan de bak zullen moeten.

Zilveren Europees kampioen Thies Bruins (31), uit de Noord Oost Polder (opgetekend halverwege de wedstrijd)

Ik ben geboren in de Noordoostpolder, en heb vanaf 14 jarige leeftijd leren zweefvliegen bij ZCNOP vlakbij Marknesse. Ik woon in Dubai met vrouw en dochter en naast werk als piloot op een Boeing 777 vlieg ik regelmatig in Europa zweefvliegwedstrijden.

Ik geniet intens van het wedstrijdvliegen omdat het competitieve duiveltje in mij het leuk vindt om mezelf aan anderen te meten. Bij een wedstrijd telt elke seconde, en moet je gedurende de hele vlucht alert zijn en continue beslissingen nemen. En als het dan lekker gaat zoals vandaag, op een toch wel erg pittig dagje met lastige omstandigheden dan geeft het na de finish een geweldig voldaan gevoel. We werken onderling erg goed samen doordat we elkaar informeren over de lokale omstandigheden en daarmee de routes kunnen optimaliseren. Dus je vliegt wel alleen maar toch ook met elkaar en dat mentale spelletje maakt het vliegen zo leuk.

Dit is pas mijn tweede grote wedstrijd en gezien mijn leeftijd kan ik nog jaren verder met meer wedstrijden en me verder verbeteren in het bergvliegen. Ik ben als 14 jarige begonnen en de groei die ik als jong gastje bij de vereniging heb doorgemaakt is enorm want ik moest op de fiets naar de club om daar alleen in een vliegtuig te stappen na mijn elementaire opleiding. Die verantwoording krijg je niet standaard vanuit huis mee en dat kan ik iedereen aanbevelen.

Thies in zijn ASW20

Teamfoto. Er zijn niet alleen 6 vliegers maar ook een teamcoach én een aantal ophalers die bij een buitenlanding ophalen, maar verder ook veel hand- en spandiensten verrichten.

Alle voorgaande persberichten staan hier:

Foto’s en afbeeldingen rechten vrij te gebruiken, voor meer informatie:

Remco van den Berg PR Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVVL) afdeling zweefvliegen +31-6-53627893 mail adres [email protected]