In het kort: integendeel. Maar er is wel discussie. De EU heeft, op instigatie van Eurocontrol, de spatiëring van de frequenties in de VHF luchtvaartband (118-136 MHz) van de tot nu toe gebruikelijke 25 kHz naar 8,33 kHz gebracht. Dat leverde drie keer zoveel kanalen op. Dat was vooral nodig i.v.m. het grote aantal verkeersleidingssectoren, die nodig zijn om het toenemende verkeer in goede banen te leiden.


Wij hebben kosten moeten maken, maar het drie keer groter aantal frequenties (afhankelijk van de soort ook wel kanalen genoemd) kan ook voor ons gunstig zijn. In Thermiek komt binnenkort een artikel met veel meer uitleg, maar hier alvast wat ‘hints and kinks’.


Alleen de ons gegunde zeven zweefvlieg-frequenties mogen zonder radio-bevoegdheid gebruikt worden. Het LAPL(S) houdt overigens een radio-bevoegdheid in. Implementatie daarvan is gaande.


Genoemde zeven frequenties gelden alleen voor Nederland. Dus niet in Duitsland! Denk daaraan als je bijvoorbeeld in een groep naar België of Duistand gaat.


Welke frequentie gebruiken? Gewoon die, welke op de kaart staan. Hou je daar goed aan. Slordigheid in dezen is al voorgekomen, met een gevaarlijke situatie tot gevolg. Een radio-‘buurman’ kan qua radio-separatie tegenwoordig dichterbij zijn dan vroeger.


AIC-A 06/2017, nog wel te vinden onder http://www.ais-netherlands.nl/aim/2017-10-26-AIRAC/html/eAIC/EH-eAIC-2017-06-A-en-GB.html , bevat een lijst van alle Nederlandse frequenties, na de massale conversie naar ‘8,33’. Zie vooral de AIP.


In Duitsland gelden 122.450, 122.555 en 130.430 MHz voor overland, lucht-lucht werk.


Gebruik door ons van 123.450 MHz is uit den boze, want die frequentie wordt in de grote luchtvaart gebruikt voor lucht-lucht communicatie.


Moeten we ons zorgen maken om de keuze 8,33 (‘smal’) of 25 kHz (‘breed’)? Nee, het getal van het kanaal/de frequentie bepaalt de keuze 8,33/25. Gewoon de gewenste frequentie instellen op de radio, in drie decimalen. Voorbeeld: Terlet, op 130.130 MHz, een 8,33 kHz (smal) kanaal. De radio doet de rest.


In genoemd artikel in Thermiek komt meer over dit alles.

Fransois van Haaff, CLR