Een goede drie weken geleden is het Esports Nederlands Kampioenschap Zweefvliegen weer van start gegaan. Meer dan 110 deelnemers namen het tegen elkaar op verdeeld over 2 klasses: de geflapte klasse en de ongeflapte klasse. Over 9 vliegdagen is met de meest uiteenlopende opdrachten in Nederland en Italië gestreden om de titel.

Het E-NK is in 2020 door de corona pandemie en de bijkomende afgelasting van alle wedstrijden in het echte zweefvliegen uit nood geboren. Een enorme vraag naar competitie en gezelligheid moest ingevuld worden door de digitale variant. Net als bij het échte NK werd de competitie in mei gevlogen in een compacte setting met meerdere wedstrijddagen per week. Omdat velen thuis zaten door de intelligente lockdown is alles uit de kast gehaald om er een evenement van te maken dat ook vanuit de luie stoel goed te volgen zou zijn. Deze zeer uitgebreide organisatie had niet alleen honderden vlieguren als resultaat maar ook duizenden kijk-uren op Youtube tot gevolg. Een geheel nieuwe sport werd geboren waarvan de KNVvL zelfs de winnaar erkende als officieel Nederlands Kampioen. Het bleek een daverend succes!

E-NK 2021 - een ander verhaal

In 2021 veranderde er een aantal zaken. Waar de organisatoren eerder nog thuis zaten is er nieuw werk gevonden en trok de onzekerheid over het echte seizoen de E-NK naar februari. Het jaar hiervoor hebben we onder andere de FAI en de internationale IGC laten zien hoe het zweefvliegen in beeld gebracht kan worden. Dit jaar besluiten we daarom dat we gaan voor een ‘vliegers’ E-NK. De honderden uren die we er in 2020 in gestoken hebben zijn er stomweg niet, helaas. Het team gaat van 7 man naar 3, Hans Bodde beheert de server en de mail, Wiek Schoenmakers verzorgt de scoring en ik zorg voor de taken en de multimedia. Later zal Frank Hiemstra nog aanschuiven om via de website van de echte NK het een en ander inzichtelijk en bereikbaar te maken.

Na opening schrijven binnen no-time ruim 100 vliegers zich in om uiteindelijk met 114 deelnemers aan de start te staan. Een bijzonder uiteenlopende groep van ervaren wedstrijdvliegers, instructeurs tot solisten en mensen uit de modelbouwwereld. Omdat we de hele winter op de maandagavond online samenkomen voor een rondje over Nederland is een uitgebreide uitleg niet meer nodig. Vanuit de ongedwongen Dutch Condor Group avonden lijkt eigenlijk iedereen goed voorbereid te zijn voor een echte meerdaagse wedstrijd.

De vliegers aan het woord...

"Het is eenvoudig om de verschillen tussen condor en het echte vliegen aan te wijzen. Echter, als je ervoor open staat, is het net zo makkelijk om de overeenkomsten te vinden. Met de juiste ingrediënten kan een online competitie erg realistisch voelen en dat is ideaal om je zwakke punten bij te schaven. Nu had ik uit het vorige wedstrijdseizoen (2019) nog een lijstje met verbeterpunten waar ik aan moest werken, dus de E-NK van deze winter was een mooi moment om daar een beetje mee te experimenteren. De deelnemers zijn erg vlot, dus ook als je puur voor de gezelligheid meedoet, leer je onbedoeld een heleboel." -Thies Bruins

"Waar de gezellige avondjes achter de pc geen vervanging zijn van echte ervaring, merk ik wel dat ik een aantal fouten in het echte leven heb kunnen voorkomen omdat ik ze al eens eerder heb gezien (online). Het is een leuke manier om dat gevoel te krijgen voor de elementen van onzekerheid en de potentiële negatieve uitkomst die daaraan verbonden is. Je leert wanneer je een kans moet grijpen en op welke momenten je ook met weinig risico voor een goed resultaat kan gaan." -Thies Bruins

Wilfred Groeneveld langs het Gardameer op finalglide terug naar Trento.

Wilfred is een zeer ervaren instructeur bij de FAC, ik vroeg hem in welke vorm hij nog baat heeft bij Condor voor zichzelf en als instructeur:
"-Je kunt met Condor oefenen met XCSoar, wat je vervolgens identiek in de praktijk toe kan passen.
-Wil je gaan bergvliegen, kan je vooraf goed oefenen met Condor. Dan kom je meer beslagen ten ijs.
-In Condor kun je simuleren dat een meewindlanding niet een goede optie is.
-In Condor merk je hoe belangrijk het is om naar buiten te kijken, want daar doe je dat door technische beperkingen minder en is de kans op een midair daardoor vele malen hoger.
-Basale oefeningen met Condor zoals werking stuurorganen, snelheid horizon trim, rechtuit vliegen met zijwind (opsturen), checks, centreren van thermiek, veilig invoegen..."

Na de finale avond - waarvan we live verslag hebben gedaan - spreken we geruime tijd met Tim Kuijpers. Hij heeft de klasse Nonflap gewonnen en prolongeert hiermee zijn nationale titel. Ik vraag hem als WK, EK en NK vlieger in welk opzicht het spelen van Condor hem helpt in de echte wereld

"- In het begin van mijn wedstrijdcarrière heeft het mijn leerproces gigantisch versneld.
- Waar je in een heel vliegseizoen zo'n 10-15 wedstrijddagen kunt vliegen staat een winter vol condorvliegen gelijk aan 4-5 seizoenen ervaring!
- In het begin maak je natuurlijk fouten. Nu is fouten maken in condor een stuk minder pijnlijk omdat je hier niet 3 weken vakantie voor hebt opgeofferd. Het leereffect is (mits je er serieus naar kijkt) echter precies hetzelfde.
- In condor train ik vooral het mentale aspect. Waarom neem ik welke beslissingen en waarom laat je je toch steeds verleiden om iets anders te doen dan logisch?
- Goed pad vliegen is in condor niet echt te trainen. Het is wel uitermate geschikt bijvoorbeeld het positioneren voor de startlijn te oefenen of het ronden van keerpunten.
- Ga je in een nieuwe omgeving vliegen? Terreinverkenning in condor is daarvoor perfect. Met name in de bergen is het super als je weet waar de bergketens heen leiden en welk dal je weer naar het vliegveld brengt.
- Een groot verschil is wel dat je je in condor nooit zorgen hoeft te maken over goede buitenlandingsmogelijkheden. Met één druk op de knop heb je weer een nieuwe JS3. Het kan geen kwaad om dat af en toe te relativeren zodat je niet echt gaat geloven dat het een goed idee is om op 200m je belletje te verlaten op zoek naar de volgende..
- In condor draait alles om optimalisatie en perfectioneren als je voor de medailles mee wilt doen. Deze drive tot perfectie is onmisbaar voor een wedstrijd/prestatievlieger."

Feitjes na 9 vliegdagen

Samen hebben we 645 vluchten gemaakt. Gemiddeld hebben alle deelnemers 6,5 dagen van de 9 dagen gevlogen! Een bijzonder hoog gemiddelde!

In die 645 vluchten is totaal zo'n 150.000 km afgelegd!! We zijn dus met z'n allen bijna 4x de aarde rond gevlogen!! Als dit voor de OLC zou zijn geweest hadden we wereldwijd alleen de GEZC voor moeten laten gaan...

Hoogste gemiddelden zijn gehaald door Thijs (SHT) in de Nonflap, 171 km/h in een Ls8. In de Flap door Jeroen (JJJ) 206 km/h over 320 km in een EB29r.

Mathijs (MH) gaat met de eer naar huis van het dagrecord! Hij wist een opdracht rond te vliegen in iets minder dan 3 uur en 30 min. Zo'n 2 uur langer dan de winnaar die dag...

Met zijn allen bij elkaar hebben we zo'n 1200 uur gevlogen. Dat zijn 50 dagen of 7 weken nonstop. Het staat gelijk aan hoeveel iemand in een jaar werkt met een 24 uurs contract, zonder pauzes.

En de winnaars:

Eindklassement FLAP

1e: Jeroen Jennen (B)
2e: Thies Bruins ----> Nieuwe Nederlands Kampioen!!
3e: Jordi Vizzini
4e: Alex Holswilder
5e: Roelof Corporaal
6e: Steven Low (Ronald Termaat)

Eindklassement NONFLAP

1e: Tim Kuijpers ---> Prolongatie Nederlands Kampioen!!
2e: Thijs Bastiaanse
3e: Frank Hiemstra
4e: Ronald Deerenberg
5e: Bart Leysen
6e: Jesse Seijler

Tot slot en bedankt

Voor nu feliciteren we alle deelnemers! Door het hele klassement is hard gestreden voor alle plekken. Ik dank Hans, Wiek en Frank voor alles wat er gedaan is. Grote dank ook aan de KNVvL voor het hosten van de server en de algemene brede support voor dit nieuwe onderdeel binnen de kleine luchtvaart.

Sander Terpstra

In de longread meer over de overwegingen van de tasksetter Sander Terpstra, hoe je dat aanpakt, hoe maak je er een eerlijke en leuke wedstrijd van, en wat zijn in zijn optiek de mogelijkheden voor toepassing van Condor2?

Bestand Type Grootte
E NK 2021 longread pdf 894,862 KB