In de nieuwsbrief van 11 maart 2020 is al geschreven over de wijziging in de Duitse Listening Squawk gebieden. De DFS wijdde er deze zomer een Awareness Campaign aan. Toch brengen we de nieuwe regels hier nogmaals onder de aandacht. Het gaat namelijk nog niet altijd goed.
Per 26 maart 2020 is het een verplichting om in de betreffende TMZ de Listening Squawk te gebruiken en uit te luisteren op de daarbij behorende frequentie. (hiervoor was het een dringend advies).

Als je voor het binnenvliegen van een Listening Squawk TMZ al op een FIS frequentie zit, kan je met SQ7000 onder voorwaarden bij een beperkt aantal TMZ’s op de FIS frequentie blijven.
Je moet dat expliciet vragen aan de FIS. Dan zijn er twee mogelijkheden: de FIS bevestigt je dat het is toegestaan, óf de FIS stuurt je alsnog naar de monitoring frequency.

Incidenten en onregelmatigheden

De geconstateerde onregelmatigheden, met name in de TMZ’s van Dortmund, Paderborn, Münster-Osnabrück en Niederrhein zijn:

- Ondanks de ingestelde Listening Squawk is men niet bereikbaar op de daarbij behorende frequentie.
- De vlieger maakt zelf initieel contact met de radar verkeersleider.
- De mode S ID en/of de vliegtuig registratie wordt niet of niet correct uitgezonden.
- De Listening Squawk code is actief buiten het betreffende TMZ gebied.
- Men vliegt met SQ 7000 zonder contact te hebben met de desbetreffende FIS.

Wellicht ten overvloede: Word je opgeroepen, dan is het met de registratie van het vliegtuig, niet met het wedstrijdnummer.


De DFS Awareness Campaign en regelgeving is hier te lezen.