Uit het persbericht:

Net terug uit Polen waar hij en zijn teamgenoot Joost Wolff de 4e plaats wisten te behalen tijdens de Europees Kampioenschappen Zweefvliegen, is de Nederlandse zweefvlieger Erik Borgmann op de 2e plaats geëindigd tijdens de prestigieuze Sailplane Grandprix in het Italiaanse Pavullo.

Nooit eerder wist een Nederlander het podium te behalen tijdens dit wereldkampioenschap, waar alleen de beste zweefvliegers vanuit de hele wereld aan mee mogen doen.

Een uitdagende wedstrijd die grotendeels in de bergen werd gevlogen door de in totaal 20 deelnemers.

De vliegers moeten een van tevoren opgegeven parcours afvliegen van gemiddeld 300 kilometer, waarbij de wedstrijd soms wordt beslist op seconden en in dit geval 1 meter verschil in het nadeel van Erik.

Opgepikt door Piloot en Vliegtuig..

Voor het eerst Nederlander op podium GP zweefvliegen • Piloot & Vliegtuig (pilootenvliegtuig.nl)

.. in dit medium was even verwarring: was hij nou vice-wereldkampioen geworden? Maar al gauw werd dit weer gecorrigeerd: de Grand Prix is wel een heel speciale wedstrijd, waar de 20 besten zich voor kunnen kwalificeren. 'Gewone' wereldkampioenen hadden we al eerder (4 man: Kees Musters, Baer Selen, Sjaak Selen en Nick Hanenburg) maar in de Grand Prix op het podium terechtkomen... vooral het metertje verschil spreekt tot de verbeelding natuurlijk. De gierende spanning rond dat metertje was goed te lezen in het eigen verhaal van Erik en Joyce op Facebook:


Hoe zat het nou met die ene meter?

"Inmiddels rijden we al genietend van een laatste Italiaanse cappuccino door de Zwitserse bergen. Nog steeds een beetje aan het bijkomen van de dag van gisteren, wat was het spannend tot het laatst. Het was een dag met grote verschillen, het loonde wederom om hoog te klimmen in de hogere bergen. En dan het finishen …. te laag zijn dure strafseconden vooral als iedereen kort achter elkaar binnenkomt.Nadat Erik geland was ging de scoring op en neer. Erik had ook strafseconden gekregen maar op zijn logger zat hij binnen de marge. We zijn gelijk naar de wedstrijdleiding gegaan omdat dit verschil in de dagklassering zou betekenen en dus ook in de totaalscore. Terwijl we eigenlijk de kist moesten demonteren, zaten we een dik uur bij de scoring. In het programma dat voor de Grandprix wordt gebruikt zat Erik 1 meter te laag. Ook bij de oudie backup zat Erik net binnen de marge. Het was nog een heel gedoe om deze file op de computer van de wedstrijdleiding te krijgen. Dat lukte uiteindelijk mbv hulptroepen uit de kernploeg (dank Jeroen Verkuijl en Francois Jeremiasse), helaas ook hier 1 meter te laag, waardoor de strafpunten bleven staan en daarmee een 4e dag plaats. Overall 19 punten, gelijk met Stefan Langer, maar omdat Stefan een dagoverwinning had behaald is hij de nieuwe wereldkampioen en eindigt Erik als 2e. Een mooie plek maar even zuur dat hij er zo dicht bij zat en er door maar 1 meter net naast grijpt. Overigens superknap en is Stefan een waardige kampioen!"

Erik begon in Noordwijk - dus aandacht van Radio West!

Een held uit eigen regio - dat is natuurlijk extra interessant voor de media. De eerste jaren vloog Erik bij de Kennemer op Langevelderslag. Daar kwam een leuk contact uit voort met Mir, en een kort interview op zaterdagochtend, Erik onderweg naar Frankrijk rond kwart over acht.

Mogguh Weekend! - Omroep West

Die komt vast nog een keertje vliegen op Langevelderslag!