Denk je aan de kleine luchtvaart, dan denk je aan de recreatieve luchtvaart die bij de KNVvL is ondergebracht binnen de afdeling Gemotoriseerd vliegen.Sportvliegtuigen als bijvoorbeeld de Cessna en Piper Warrior zijn bij de meeste mensen bekend. Deze vliegtuigen vallen in de klasse Single Engine Piston (SEP). Met deze categorie vliegtuigen kan men confortabel met 4 personen of meer binnen- of buiten Europa reizen. Er wordt ook met meermotorige vliegtuigen ( Multi Engine Piston—MEP) recreatief gevlogen, maar dat is een geringer aantal door de hogere brandstof- en onderhoud kosten.Sterk in opkomst zijn de Light Aircraft, mede door de technologie van het gebruik van lichte – en composiet materialen zijn de onderhouds kosten lager, net als het brandstof verbruik.Hierdoor is deze categorie sterk in opkomst. Voorbeelden zijn: MLA’s (Microlight Aircraft), VLA’s (Very Light Aircraft) en LSA’s ( Light Sport Aircraft).

Een bijzondere groep binnen Gemotoriseerd Vliegen vormen de snorvliegtoestellen of paramoteurs. Deze toestellen moeten voldoen aan dezelfde technische - en milieu eisen als de MLA’s qua geluid. Er gelden wel afwijkende eisen voor opleiding en brevettering.Deze heeft de KNVvL in eigen hand middels het KEI ( KNVvL Examinering Instituut). Zie Paramotorvliegen.

In tegenstelling tot wat men vaak denkt hoeft het gemotoriseerd vliegen geen dure hobby te zijn. Het vliegen met een licht toestel kan al vanaf €70 per uur. Vliegen biedt de gelegenheid te genieten van een ongekende vrijheid en het bekijken van de natuur en het landschap van bovenaf.Vliegscholen en verenigingen vliegen vaak met een gevarieerd aanbod van types. Maak voor uw eigen veiligheid de eerste vlucht met een instructeur van een erkende vliegopleiding.