In die plaats worden jaarlijks wedstrijden gehouden met grote opdrachten. Dit jaar werd Roelof Corporaal winnaar bij de Speed Race en deed Hadriaan van Nes mee aan de Long Flights met opmerkelijk goed resultaat. Roelof op het podium in beeld, en lees het verhaal van Hadriaan..

"..Na een drukke werkperiode ben ik zaterdagavond voor de wedstrijd aangekomen op het vliegveldje van Bailleau-Armenonville. Zondag zou het mooi vliegweer worden maar ik besloot om eerst maar eens uit te rusten, niet wetende dat het die hele week niet vliegen zou worden. We mochten niet met ballastwater vliegen want het was te droog geweest voor de wedstrijd. Het grondwaterpeil werd echter meer dan aangevuld de eerste week! Desalniettemin werd er zonder water gevlogen. Om het eerlijk te laten verlopen werden wel de handicaps aangepast zodat de lichte vliegtuigen niet teveel nadeel zouden ondervinden ten opzichte van de zelfstarters en turbo’s.

Eindelijk vliegen..

Zondag in de tweede week kwam dan de eerste vliegbare dag. Niet eerst rustig beginnen maar gelijk een 440km speedtask te gaan! Interessante dag met veel schakelmomenten tussen racen en rustig dobberen onder uitspreiding richting zon instraling. Na een wat latere start had ik bij de finish bijna iedereen ingehaald, goed voor de dagoverwinning.

Dag twee: een 380 km speedtask naar het zuiden. Na een voor iedereen late afvliegtijdstip vanwege problemen in het startbedrijf volgde een snel eerste been naar het zuiden. Echter toen begon het schakelen naar uitglijden richting het tweede keerpunt waar Herman van Veen in zijn NJ op een zwak belletje iedereen toch wel verder hielp. Al snel wist ik mij met mijn directe concurrent los te vliegen en na een zeer lange final glide waren wij als eersten thuis. Wederom een dagoverwinning.

.. al halverwege, maar dat weet je dan niet

Voor dag drie stond er een AAT met een Tmin van 2:30 uur op het programma. Wel ontwikkelde het weer zich dusdanig goed dat we mooie snelheden haalden. Met ruim 115 km/h wederom een dagoverwinning behaald.

Dag vier een zelfde AAT met iets grotere cirkels en minder tijd te vliegen vanwege de onzekerheid over het weer. Met een lage werkhoogte was het eerst krabbelen naar het westen maar in het oosten bij Pithivier wist ik een mooie wolkenstraat op te pakken waar ik mijn gemiddelde snelheid behoorlijk mee wist op te hogen. Op de terugweg hoefde ik nog maar weinig bij te klimmen voor een zekere final glide om thuis te komen. Ook op deze dag haalde ik een dagoverwinning met een kleine 100 km/h.


.. en toen niks meer

De dagen erna hebben we wel nog opgesteld maar het weer gooide roet in het eten wat dus betekende dat met maar vier uit elf dagen vliegen de totaal winst binnen was. Een mooie 100% winst, dat wel, maar ik ga toch echt naar een wedstrijd om veel te kunnen vliegen; helaas kunnen we het weer niet zelf beïnvloeden. Heel leuk dat ook Roelof winnaar was in zijn klasse; met matig weer dit seizoen hebben we als Nederlandse zweefvliegers goed gescoord!

Zie voor alle opdrachten en resultaten Soaring Spot

Frankrijk... het leven is goed, ook met gezelligheid naast het vliegen