Half maart kwam het eerste nummer van de 74ste jaargang van het luchtvaart historisch tijdschrift
LUCHTVAARTKENNIS uit, dat door de gelijknamige KNVvL afdeling wordt uitgegeven.

Rob Mulder schreef het hoofdartikel voor dit nummer, over de Nederlandse bijdragen aan de
internationale luchtvaarttentoonstelling in Gothenburg in Zweden in 1923. Op de tentoonstelling was Fokker vertegenwoordigd met diverse vliegtuigtypes. Voor de demonstraties op vliegveld Torslanda was een afvaardiging van de Nederlandse luchtstrijdkrachten aanwezig (vier Fokker D.VII’s en een Fokker C.I, die samen als “vijf vingers van een hand” een formatieteam vormden) en een Fokker D.C.I, die door zowel Antony Fokker als Bertus Grasé werd voorgevlogen. Verder was er een wedstrijd georganiseerd, de zogenaamde aankomstwedstrijd, vanaf het Rotterdamse vliegveld Waalhaven naar Torslanda.






Zo nu en dan duiken geruchten op dat de Argentijnse I. Ae 33 Pulqui II straaljager in de jaren 50 in de belangstelling van de Nederlandse luchtmacht zou hebben gestaan. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het bezoek van Prins Bernhard aan Argentinië in 1951, waarbij hem ook de Pulqui II werd gedemonstreerd. Het is echter uitgesloten dat de Nederlandse luchtmacht heeft overwogen het toestel aan te schaffen.

Niettemin is de Pulqui II een interessant vliegtuig, niet in de laatste plaats omdat het werd ontworpen door een groep Duitse technici onder leiding van Kurt Tank en is gebaseerd op de Ta183 die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ontworpen. Tank stelde zelfs dat de Mikoyan Gurevich MiG-15 op de Ta 183 was gebaseerd, een claim die nauwelijks door feiten wordt onderbouwd. Arno Landewers gaat in een artikel in op het ontwerp, de vermeende Nederlandse belangstelling en de introductie van pijlvleugels in de jaren 40 en 50.

Frits Gerdessen gaat in op de Koolhoven F.K. 51 Bombplan, een ontwerp uit 1934 voor eenbommenwerper naar aanleiding van specificaties van de Zweedse luchtmacht. De Zweedse luchtmacht koos voor de Junkers Ju 86K. Koolhoven gebruikte de aanduiding later voor de succesvolle F.K. 51verkenner/trainer. Verder wordt ook ingegaan op de (korte) luchtvaart carrière van Jacques Leijh.

In de boekbesprekingen worden “Dreamland- The Secret History of Area 51” door Peter W. Merlin en“De helikopter en de Nederlandse krijgsmacht, 1945-2020” door Rolf de Winter besproken.Voor abonnementen op LUCHTVAARTKENNIS of lidmaatschap van de afdeling (inclusief een abonnement op het tijdschrift Verenigde Vleugels): www.luchtvaartkennis.net of www.knvvl.nl