Modelvliegsport Oosterhout had dinsdag 29 mei 100 studenten op bezoek van Hogeschool InHolland (Delft). De studenten volgen de hbo-opleiding Luchtvaarttechnologie en zijn dit jaar gestart met een nieuw project waarbij de studenten veel kennis opdoen over vliegtuigontwerp en constructies.

Het project van de Hogeschool heeft de naam ‘design, build and test project’ en wordt uitgevoerd door de tweedejaarsstudenten Luchtvaarttechnologie. “Dit project laat de studenten niet alleen kennis maken met design en build, maar ook met het testen in de praktijk van het gebouwde modelluchtvaartuig”, aldus Martin Uiterwijk, coördinator van dit project. Het is de eerste keer dat het uitgevoerd wordt en men is zeer benieuwd naar de resultaten van de vluchten en de reacties van de studenten.

De spelregels van het project zijn eenvoudig, het is de bedoeling in 15 weken tijd een volledig luchtwaardig toestel te bouwen wat in staat is zo veel mogelijk stalen blokjes als ‘payload’ te kunnen meenemen en daarmee één veilige ronde te kunnen afleggen op het modelvliegveld in Oosterhout.

Een hand vol onderdelen

De studenten begonnen, in groepjes van 6, met slechts een handje vol onderdelen. Zo kregen zij onder andere een controller, motor, enkele servo's en wat klein materiaal. Daarna is het aan de studenten berekeningen te maken hoe groot bijvoorbeeld een vleugel moet zijn en hoeveel het luchtvaartmodel dan mag wegen.

Deze en tal van andere vraagstukken moesten zij met diverse rekenformules oplossen om uiteindelijk te komen tot een ontwerp wat op een modelvliegtuig lijkt. Verder moesten zij hier ook keuzes maken over de productie.

In totaal zouden 17 modellen gemaakt worden voor een eerste echte testvlucht. Het maken van een testvlucht is een spannend moment, zo moet eerst nog maar blijken of je door de strenge keuring heen komt en je een veilig en volwaardig luchtvaartuig hebt gebouwd. Na 15 volle weken van rekenen en bouwen was dan het grote moment aangebroken voor de studenten.

De studenten hadden tijdens de bouw goed nagedacht over de weight en balance; op bijna alle modellen werd een stempel gezet en kon beginnen aan de eerste vlucht.

Opperste concentratie voor ervaren piloot

Na de uitvoerige technische controle was het aan de ervaren piloot Ron Smetsers de 17 modellen de lucht in te krijgen en een volledige ronde af te leggen in het luchtruim. “Met opperste concentratie en zeker niet altijd gemakkelijk” aldus Smetsers. Zo wordt een toestel op de startbaan gezet met een spanwijdte van meer dan 1 meter en zeer licht gewicht. Bij het optoeren van de kleine elektro motor gaat alles goed en het vliegtuig komt in beweging. Smetsers weet de snelheid aardig op te voeren en er is een lift-off!

Het toestel vliegt sierlijk door de lucht en is onderweg voor zijn eerste ronde. De toekijkende studenten en ontwerpers van het toestel zijn erg enthousiast als zij hun project zien vliegen. Na het afleggen van een volledige ronde zoekt Smetsers vervolgens een goede baan om de landing in te zetten. Smetsers weet als ervaren modelvlieger dat het moeilijkste van een vlucht toch de landing is en blijft daarom in opperste concentratie.

Het toestel komt in de juiste richting voor een goede landing, de vleugels buigen door en klapperen tegen de wind: een gevecht tegen de elementen. Met weinig motorvermogen weet Smetsers het toestel veilig aan de grond te zetten en gejuich klinkt over het modelvliegveld in Oosterhout, een geslaagde vlucht!

Zo ging het nog lang door in Oosterhout en waren vele geslaagde vluchten te zien.

Bouwen aan de toekomst

Met deze geslaagde vluchten nog vers in het achterhoofd gaan de studenten zich richten op de arbeidsmarkt. Een markt met toenemende vraag naar technisch opgeleide mensen en het ontwikkelen van nieuwe luchtvaarttechnologieën. De tweedejaarsstudenten van de Hogeschool InHolland Delft zullen na de zomervakantie stage gaan lopen bij een bedrijf waar zij hun kennis kunnen inzetten en vergroten.

De bedrijven welke favoriet zijn en waar men graag stage wil lopen zijn toch wel Fokker, KLM, en Defensie. Maar ook bedrijven als de brandweer en marktpartijen in de (on)bemande luchtvaart komen in aanmerking.


'Van Hobby naar Werk'-project

“Na het doorlopen van hun studie is het aan de studenten om te kijken waar zij graag willen gaan werken” aldus mevrouw Jojanneke de Koning, opleidingsmanager bij Hogeschool InHolland. “Vaak kunnen wij de vraag niet aan en is er een steeds groter wordend te kort aan technisch opgeleid personeel ook in de luchtvaart”.

De Koning is daarom ook blij met het initiatief van de KNVvL subcommissie Drones dat een ‘van Hobby naar Werk’-platform is opgericht. Hier kunnen bedrijven in contact komen met hun wellicht toekomstig en enthousiast personeel.

Het is voor de studenten een mooie tool om in contact te komen met de juiste bedrijven welke hun interesse hebben. Maar zeker is het ook voor bedrijven erg welkom; zij zijn immers op zoek naar personeel wat opgeleid is om aan de steeds groter wordende vraag vanuit de markt te kunnen voldoen. Zo zijn voor deze groep tweedejaarsstudenten al een aantal stage plaatsen gerealiseerd vanuit dit platform en kunnen zij aan de slag in een mooi bedrijf en hun kennis inzetten.

Het ‘van Hobby naar Werk’-traject is een onderdeel van het NK DroneRace en heeft als doel meer aandacht te besteden aan en in te spelen op de toenemende vraag naar technisch opgeleid personeel. Er is een toenemende vraag naar beroepspiloten en meerdere bedrijven verwachten deze te vinden in de grote groep hobby piloten.

Over het ‘van Hobby naar Werk’-platform is binnenkort meer informatie te vinden op de website www.nkdronerace.nl