Op 25 februari hield ALA de jaarvergadering op het vliegveld Hilversum. Een speciaal gekozen locatie, want hier voelen ALA leden en gasten zich vertrouwd. Op dit groene vliegveld hebben zij het over hun hobby, zetten ze hun voeten op de landingsslee van een helikopter en bewonderen ze drones. Op de foto hierboven ziet u een vanuit een drone genomen foto van de aanwezigen voor de EHHV toren. Hieronder treft u een verslag van de jaarvergadering door Jan Hemink.

We staan met ongeveer 15 man in een verwarmde tent van het restaurant. Onder het genot van koffie en thee passeren de eerste punten van de jaarvergadering vrij geruisloos, maar het wordt spannender als de agenda vordert en financiën en communicatie aan bod komen. Het voert te ver om daar nu uitgebreid op in te gaan, dat komt in de notulen, maar het bestuur krijgt wat huiswerk mee. Diverse keren wordt benadrukt dat de kritiek uit een goed hart komt, en dat beïnvloed de sfeer op een positieve manier; vriendschappelijk. En dat is fijn.

De op handen zijnde samenwerking met de KNVvL afdeling Luchtvaartkennis komt ook even aan bod. De voorkant van het blad Luchtvaartkennis (LVK) 2023 nr.1 wordt op de beamer getoond. ALA leden krijgen dit blad komend jaar gratis door de bus om het beter te leren kennen. We proberen onderwerpen te vinden die voor zowel ALA leden als LVK leden interessant zijn. Een positieve opmerking klinkt over de samenwerking.

Het middagprogramma na de lunch ziet er toch anders en meer ontspannen uit. Projectmanager Peter van de vliegdienst is op bezoek om ons uit te leggen hoe de inbedding van drones gaat binnen de Nationale Politie. Hij weet daar alles van. Planbare luchtsteun zoals bij demonstraties komen centraal binnen op Schiphol Oost. Meldingen voor een spoedinzet of bijvoorbeeld een urgente vermissing komen vanuit het landelijk operationeel centrum in Driebergen. In overleg zet de vliegdienst dan helikopter(s) of drone(s) in, en zo krijgt de luchtsteun vorm.

Maar wat is nu eigenlijk een drone? Het is een onbemand 'systeem' op de grond of in de lucht; een UAV (Unmanned Aerial Vehicle). UAV's vliegen voorgeprogrammeerd een route, of als RPAS (Remotely Piloted Aircraft System). Ze worden dan op afstand bestuurd. Binnen de UAV's heb je ook weer verschillen; er zijn vastvleugelige UAV's, maar ook UAV's met draaivleugels of combinaties.

En dan landt de PH-PXA, een Eurocopter EC 135, bij de toren. We mogen er heen van de havenmeester, praten honderduit met de crew in het gras en schieten de mooiste foto's.

Na het vertrek van de helikopter geven twee collega's van Peter (drone piloot en operator) uitleg bij start, vlucht en landing van een RPAS (Remotely Piloted Aircraft System); een ter plaatse bestuurde UAV dus.

De Drone vliegt wat rond, blijft een poosje 'staan' op zo'n 100 voet, houdt ons scherp in de gaten en maakt nog maar eens een leuke groepsfoto van de toeschouwers op de grond.

Eenmaal uitgepraat over de UAV's lopen we nog even terug naar de tijdelijk achtergelaten ruimte in het restaurant. Onder het genot van een biertje, frisje en een bitterballetje praten we nog wat na in de verwarmde ruimte. Het is een leerzame en vruchtbare middag geweest. Ik hoor diverse positieve geluiden.


Het is jammer dat we niet zoveel ALA leden hebben kunnen begroeten. Hoe komt het toch dat ook voor dit soort 'typische ALA uitjes' de bezoekersaantallen wat tegenvallen? Nee, 'tegen banden schoppen' kan niet, maar een voetje op de landingsslee.. heeft iemand dat gedaan? Better next time zeggen we dan maar!

Dank Peter en collega's voor jullie inzet, en dank aan alle bezoekers voor jullie komst!

De foto's in dit artikel zijn gemaakt door de Nationale Politie, Gerben Tornij, Elie van Mook en Jan Hemink. Dank voor jullie bijdrage!