Een verslag door Jan Hemink

Op donderdag 18 oktober bezoeken enkele leden van ALA de Traditiekamer van de vliegbasis Leeuwarden. Het is een eindje rijden, maar iedereen is rond 13.30 uur bij de poort van de vliegbasis. We worden opgewacht en begeleid door de poort naar de Traditiekamer, een klein eindje rijden over de basis. In 1938 is dit het stationsgebouw van KLM van waaruit vluchten worden uitgevoerd. Tijdens WO2 is de technische dienst er in gevestigd, vanaf 1942 zetelt hier de Kriegsrad en in 1949 wordt het ‘stafgebouw C10’ van de Commandant met staf.

Nu heeft de Traditiekamer deze mooie, historische ruimte tot zijn beschikking. Een oude shelter staat op loopafstand. Daarin bevindt zich de eerste F16 van de KLu, de L 001, J-259, die op 7 juni 1979 van de Fokkerfabriek op Schiphol naar Leeuwarden vliegt. Onderweg wordt de kist opgewacht en arriveert dan in formatie met 2 F104 G en 2 NF 5 even later op EHLW.

Na een paar demo’s landt de kist en wordt overgedragen aan de basiscommandant. (foto’s met dank aan KLu website). Dit toestel is ‘in brokken’ per vliegtuig of boot aangekomen en bij Fokker Aircraft op Schiphol Oost geassembleerd, net als alle andere F16’s.

De J 259, een tweezitter, wordt nu door de vrijwilligers van de Traditiekamer, met hulp, geheel gerestaureerd in die oude shelter en daarna natuurlijk tentoongesteld. Een heel werk voor de 9 vrijwilligers.





De J 259 op Schiphol centrum in 1979

en in formatie de F 104 G en NF5

Hiernaast een opname van de J 259 zonder wings en tail in de shelter

En een opname van een los, werkend, landingsgestel.

De rode handle (ziet u hem op het zwarte kastje bovenop de geel geblokte paal) functioneert en dus ‘oefen’ ik even: gear up en gear down.

Je ziet dan prachtig hoe ’t wordt ingeklapt en vervolgens één aerodynamische lijn vormt met de romp. Bij het uitklappen heel duidelijk 3 klikken te horen als ’t geborgd wordt in de goede stand. Een mooi extraatje!



Terug naar de Traditiekamer. Het geheel maakt een verzorgde indruk en we worden rondgeleid door een vrijwilliger. In een vitrine de schaalmodellen van alle vliegtuigen, die op Leeuwarden geweest zijn. Ook 4 prachtige grote vitrines met daarin alle bijzonderheden over de 4 jachtvliegtuigen die hier gestationeerd waren en worden: van Meteor tot F35. Twee schietstoelen zijn te bekijken evenals het boordkanon, de mitrailleur, van de F104 G / F16: heel indrukwekkend die 6 op elkaar geassembleerde lopen en die patronenband waar patronen met een snelheid van 100 / sec. en een onderlinge afstand van slechts 0.01 sec, uitkomen. Een ‘indringer’, haaks vliegend op de vliegrichting met 1000km/uur kan zo 5-6 treffers te verwerken krijgen staat er in de begeleidende tekst geschreven.

Koffie en thee is er ook, goed om even uit te rusten zo halverwege de excursie, die tot 16.00 uur duurt.

Voor mij, als meteoman, is het aardig te zien dat 1 vitrinekast gevuld is met oude meteorologische instrumenten als (slinger)psychrometer en gewone stationsthermometer. Helaas heeft de oude stationsbarometer het loodje gelegd.


We besluiten met een overzichtje van de wings voor de verschillende functies. Van links naar rechts op de foto links zijn dat de wings voor de boordschutter, de telegrafist, boordmecano, de waarnemer. En daaronder de vliegerwing, de wing voor hogere stafvorming en hogere defensievorming en de vlieger waarnemer wing. Het geheel is compleet met een voorbeeld van de Militaire Willemsorde, de hoogste militaire onderscheiding voor Moed, beleid en Trouw ingesteld door Koning Willem 1.


Met een complete foto, rechts, van het voormalige KLM-passagekantoor, nu de thuisbasis van de Traditiekamer, kijken we terug op een geslaagde excursie naar de vliegbasis Leeuwarden, daar wil ik nog wel es heen.



Hartelijk dank Klaas Kruijsdijk, dat je dit alles voor ons hebt kunnen regelen en de vrijwilligers van de Traditiekamer: dank voor de gastvrijheid en toelichtingen, het is leerzaam geweest.