We hebben veelgestelde vragen met antwoorden op een rijtje gezet. Wil je meer informatie, mail naar [email protected].

Wat voor gevoel geeft vliegen je?
Wat heb je nodig?
Hoe leer je paragliding?
Hoe leer je liervliegen?
Hoe leer je bergvliegen?
Waar kan je paragliden?
Is paragliding gevaarlijk?
Hoeveel kost paragliding?

Wat voor gevoel geeft vliegen je?

Denk je het volgende eens in. In een hoog tempo valt het vertrouwde Nederland onder je weg. Je kijkt goed langs de lierkabel naar de liermachine in de verte. Met kleine zorgvuldige stuurbewegingen vlieg je in een rechte lijn op de lier af. Nederland, het vlakke land. Je bent helemaal gewend om Nederland vanaf de grond te zien. We hebben hier geen bergen, dus neerkijken op bijvoorbeeld een dorp of stad is er hier niet bij maar nu wel!

De wind blaast in je gezicht. Zittend in het harnas stuur je met behulp van de stuurlijnen de paraglider rustig zwevend door de lucht. Je kijkt om je heen en geniet van het uitzicht, zonder dat je door een cockpit of iets dergelijks gehinderd wordt. Je hoort de wind zachtjes suizen door de lijnen. Ver onder je zie je het landingsveld liggen. Je zou er naartoe kunnen gaan als je slechts een glijvlucht wilt maken, maar verderop rechts zie je hoe een roofvogel cirkelend omhoog gaat zonder dat deze met zijn vleugels hoeft te slaan. Daar is kennelijk thermiek: de stijgende lucht die je kunt gebruiken om hoogte te winnen. Je trekt aan je rechter stuurlijn, en de paraglider draait naar rechts totdat je recht op de vogel toevliegt. Als je in de buurt komt, krijg je een zet onder je linkerbil. Er is inderdaad thermiek!

Je vario, het instrument waarmee je de hoogte en je stijgsnelheid meet, geeft door snelle piepjes aan dat je nu moet gaan cirkelen om in de thermiekbel te blijven. Je stuurt bij en even later stijg je omhoog in dezelfde thermiekbel als de roofvogel, die inmiddels al ver boven je zit. Nu begint Nederland echt diep weg te zinken. Voor je het weet heb je een paar honderd meter hoogte gewonnen. Het is helder en mogelijk om bijna een kwart van het land te zien liggen. Uiteindelijk vlieg je in de richting van het landingsterrein. Je kijkt naar de windvaan om de windrichting te bepalen en land tegen de wind in. Na een keurige landing vouw je het scherm op en stopt hem samen met het harnas in de bijbehorende pakzak.

Paragliding is de ultieme ervaring van vrijheid. De spanning van het niet weten hoe een vlucht gaat verlopen, de prachtige uitzichten, het leerproces vol me interessante momenten. Paragliding is een totaalsport. Om te paragliden heb je alles nodig, het lichaam om te sturen, de geest om goede beslissingen te nemen. En eenmaal geland, neem je het vliegtuig op de rug mee! Paraglidingtoestellen zijn uitermate geschikt om mee op reis te gaan, wat het gevoel van vrijheid alleen maar vergroot!

Wat heb je nodig?


Enthousiasme en een redelijke fysieke en goede geestelijke conditie zijn nodig om te kunnen paragliden. De minimumleeftijd voor paragliding is 14 jaar, en voor het eerste brevet 16 jaar. Een maximumleeftijd is er voor deze sport niet. Vrijwel iedereen kan, eventueel met specifieke aanpassingen, met deze sport beginnen. Voor het paragliden moet een 'Eigen Medische Verklaring' met goed gevolg ingevuld worden.

Niet alle startplekken (vaak de mooiste) in de bergen zijn met de auto of bijvoorbeeld een (ski)lift te bereiken. Vaak moet er een stukje gelopen worden waarbij de paraglider in de rugzak (meestal 15 - 20 kg) wordt meegedragen. Hiervoor is een redelijke fysieke conditie noodzakelijk.

Een aantal zaken voor persoonlijke uitrusting zijn essentieel c.q. verplicht als je gaat vliegen of een cursus gaat volgen. Denk aan zaken als stevige (berg)schoenen om de enkels te beschermen bij een harde landing. Een stevige broek en winddicht jack zijn aan te raden, evenals een paar handschoenen (de dikte ligt natuurlijk aan de temperatuur, maar skihandschoenen zijn onhandig). De rest van de uitrusting, zoals helm, parapente, harnas en radio huur je in eerste instantie van de paraglidingschool waar je leert vliegen.

Hoe leer je paragliden?


Of je nu in Nederland aan de lier leert vliegen of in het buitenland in de bergen, de basis is hetzelfde. Je begint met grondoefeningen in een weiland. Hierbij leer je het scherm startklaar uit te leggen en je leert het boven je in de lucht te krijgen en te houden. Als dat lukt, dan ga je al hollend met het scherm oefenen in bochtjes maken. Verder leer je als voorbereiding op het landen het volledig afremmen van het scherm zodat het achter je valt. In één of twee dagen kun je van een goede instructeur leren de paraglider te starten, bochten te maken en te landen. Dat je een paraglidingtoestel onder begeleiding van een instructeur kunt besturen, maakt je echter nog geen piloot. Daarvoor moet je onder meer kennis hebben van de uitrusting, van de luchtverkeersregels, van de veiligheidsprocedures en van het weer. Daarnaast moet je de broodnodige ervaring opdoen. Na 15 vluchten en een klein theorie-examen kun je brevet 1 aanvragen. Met dit brevet ben je beginner af, maar vlieg je nog wel onder begeleiding van een instructeur. Wil je volledig zelfstandig vliegen, dan moet je een tweede brevet halen. Hiervoor heb je meer vliegervaring nodig minimaal 40 vluchten - en moet je een theorie-examen afleggen. Voor brevet drie leer je navigeren zodat je overlandvluchten kunt maken, dat wil zeggen ergens opstijgen en ergens anders weer landen. Voor dit brevet moet je ook weer een landelijk theorie-examen afleggen en een flinke dosis vliegervaring hebben, minimaal 100 vluchten.De meeste piloten blijven ook na het behalen van hun brevet(ten) gezellig bij een club, vereniging of school vliegen. Het leren vliegen is eigenlijk een les die je hele leven kan duren. Ook de meest ervaren vliegeniers kunnen na jaren ervaring nog nieuwe omstandigheden of situaties tegenkomen. Eigenlijk houd je dus nooit op met leren.

Leren Liervliegen


Voor ons Nederlanders, zonder bergen in de buurt, is het aan te raden om te beginnen met een liercursus. Hierdoor hoef je niet elke keer dat je wilt vliegen uren te reizen om dan maar te zien of de omstandigheden vliegbaar zijn. In Nederland zijn, verspreid over het land, genoeg locaties waar prima te vliegen is. Gaat dit goed, dan ben je klaar voor je eerste hoogtevlucht. Je wordt nu veel hoger opgetrokken en je mag afkoppelen. Onder radiobegeleiding van een instructeur oefen je bochten en vlieg je naar de landingsplaats en maak je een veilige landing. Nu lijkt dit simpeler dan het is. Door veel aan de lier te vliegen leer je omgaan met verschillende omstandigheden. Windkracht en richting, verschillende luchtlagen, thermische omstandigheden en bewolking en het effect daarvan. Maar ook persoonlijke omstandigheden zullen aan bod komen. Ga je angsten tegenkomen? Hoe ga je om met een onverwachte situatie? Heeft zoals je je voelt op die dag invloed op hoe je vliegt? Alles is bespreekbaar, en je wordt dan ook uitgenodigd om over gedachten en gevoelens te praten. Dit maakt je een betere piloot.

Leren Bergvliegen


Je kunt natuurlijk beslissen te beginnen met een bergcursus. Houdt er dan wel rekening mee dat als je de cursus volbracht hebt, je elke keer dat je wilt vliegen naar de bergen moet! Bergvliegen is iets heel anders dan liervliegen. Vaak zijn de omstandigheden pittiger, maar kan je makkelijker hoog blijven dan in Nederland.Na de grondoefeningen op een vlak veld, ga je vanaf de onderkant van een lage helling je paraglider opzetten. Je komt door de flauwe hellingshoek nog niet helemaal los, maar maakt "maanpassen". Langzamerhand ga je hoger de helling op. Je passen worden langer totdat je zelfs helemaal los komt, en 1 of 2 meterboven de grond zweeft. De instructeur geeft je via de radio aanwijzingen om te leren bochtjes te maken en om een veilige landing te maken. Je bent nu klaar voor je eerste hoogte vlucht. Onder radiobegeleiding van een instructeur oefen je bochten en vlieg je naar de landingsplaats en maak je een veilige landing.

Waar kan ik paragliden?


Vrijwel overal waar genoeg ruimte is om veilig te starten en te landen. Alleen mag het niet overal. In Nederland is paragliding beperkt tot een aantal plaatsen waar met behulp van de lier gevlogen wordt. Deze plaatsen zijn verspreid over Nederland, dus is er altijd wel ergens bij jou in de buurt.In het buitenland is het vaak makkelijker, vooral als er bergen zijn. Je kunt bijvoorbeeld vliegen in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Marokko, Chili, Tenerife, etc. De meeste Nederlandse vliegscholen verzorgen zowel lier- als bergcursussen.

Is paragliding gevaarlijk?


Paragliding is zo gevaarlijk als de piloot het maakt. De materialen waar paraglidingtoestellen van worden gemaakt zijn van hoge kwaliteit en worden door en door getest en gekeurd. Voordat een paraglidingtoestel verkocht mag worden zit er vaak enkele jaren aan ontwikkeling en tests in. Aan het materiaal zal het niet liggen. Paragliding wordt gezien als een risicosport. Het risico zit vooral in de piloot zelf. Hoe reageer je op een onverwachte (nood)situatie? Ben je voldoende getraind om te vliegen op het niveau dat door de plaatselijke omstandigheden van dit moment vereist wordt? Vlieg je aan een scherm dat bij je past? Hoe zit het met je theoretische kennis? Zijn de omstandigheden voor jou verantwoord om te starten? Vooral deze laatste vraag/opmerking is belangrijk. Wanneer je tegen jezelf nee kunt zeggen op momenten dat je zo graag de lucht in wilt (bijvoorbeeld na enkele vliegloze maanden of na een lange reis naar de andere kant van de wereld voor een paraglidingvakantie) dan toon je goed pilotenschap. Een bekend gezegde uit de vliegerij is liever op de grond en in de lucht willen zijn, dan in de lucht en op de grond willen zijn Wanneer je voorzichtig en leergierig bent, veel geduld hebt en jezelf ruim de tijd gunt om ervaring op te bouwen dan kan je jarenlang met veel plezier en ongelukvrij vliegen.

Hoeveel kost paragliding?


Paragliding is de goedkoopste vorm van luchtvaart. Om te beginnen bieden veel scholen een introductiedag aan. Meestal ligt de prijs voor een introductiedag rond de honderd euro. Je krijgt op zon dag de grondbeginselen van paragliding voorgeschoteld en kan daarna altijd beslissen om door te gaan met een beginnerscursus. De starters cursussen kosten enkele honderden euros. Bij deze cursussen is het materiaal, de begeleiding en de verzekeringen inbegrepen. Wil je verder, dan kan je beslissen het materiaal te blijven huren of een eigen toestel aan te schaffen. De kosten voor een nieuw toestel vari벥n sterk, maar je moet al gauw aan enkele duizenden euros denken. Het grote voordeel van een eigen toestel is dat je gewend raakt aan de mogelijkheden van de vleugel, waardoor je zekerder kunt gaan vliegen. Daarnaast kan je met een eigen toestel als vrije vliegenier overal naartoe!Voor het lieren in Nederland betaal je enkele euros per keer dat je omhoog getrokken wordt. In de bergen zijn er vaak ophaaldiensten om piloten van landingsterreinen in de dalen weer naar de start te brengen (bijvoorbeeld taxis, paraglidingschool-bussen of (ski)liften). Ook hier moet je rekenen op enkele euros per rit.