Deltavliegen

Vliegen in de Dolomieten is prachtig, en wordt dan ook veel gedaan. Helaas gebeuren daar ook wel eens ongelukken waarbij de reddingsdienst uit moet rukken. Regelmatig kunnen de helikopters hun werk niet goed doen, omdat er andere piloten in de buurt blijven vliegen.

Om dit te voorkomen is een nieuwe regel van kracht: bij het uitrukken van de reddingshelikopter worden alle piloten in de regio gewaarschuwd. Hiervoor moet je vanaf nu een éxtra portofoon bij je hebben tijdens het vliegen in de Dolomieten. Hieronder volgt het bericht van de Italiaanse federatie. Ga je vliegen in de Dolomieten, houd je dan per direct aan deze nieuwe regel.

Zie ook https://www.fivl.it/welcome-foreign-pilots voor meer informatie over vliegen in de Dolomieten en voor het originele bericht.

Bericht van de Italiaanse luchtsportfederatie


Let op: PMR 8-16 is het officiële radiokanaal voor veiligheidsberichten voor luchtsporters in de Dolomieten. Kom je vliegen in de Dolomieten, dan moet je één radio of portofoon altijd op dit kanaal inschakelen. Dit moet een secundaire radio zijn, niet de radio die je gebruikt voor ander contact. Geen zorgen, PMR-radio's zijn niet duur. Technische details volgen hieronder.

Voor het starten van een reddingsoperatie zendt het reddingsteam op PRM 8-16 informatie uit over het gebied dat betrokken is bij de reddingsoperatie (in het Italiaans en het Engels). Het team informeert alle luchtsporters dat er een helikopter aan komt en ze geven het gebied aan waar de redding plaats zal vinden. Luchtsporters zijn dan verplicht dat gebied direct te verlaten en starten moet worden uitgesteld.

Dankzij de voortdurende samenwerking van de reddingsdiensten en de autoriteiten kunnen we de Dolomieten toegankelijk houden voor luchtsporters van over de hele wereld. Toch lopen we het risico dat luchtsporten verboden worden in dit gebied vanwege terechte zorgen over de veiligheid. We werken zowel aan preventie en aan efficiëntere reddingsoperaties. Druk verkeer van schermvliegers en deltavliegers is een van de meest kritieke factoren tijdens een helikopterredding. Wij vinden het erg belangrijk dat we een radiokanaal hebben waarmee we, vóór de redding uit, informatie kunnen geven over een aanstaande redding aan alle piloten in het betrokken gebied.

27 augustus 2018

Deltavliegen

Vliegen in de Dolomieten is prachtig, en wordt dan ook veel gedaan. Helaas gebeuren daar ook wel eens ongelukken waarbij de reddingsdienst uit moet rukken. Regelmatig kunnen de helikopters hun werk niet goed doen, omdat er andere piloten in de buurt blijven vliegen.

Om dit te voorkomen is een nieuwe regel van kracht: bij het uitrukken van de reddingshelikopter worden alle piloten in de regio gewaarschuwd. Hiervoor moet je vanaf nu een éxtra portofoon bij je hebben tijdens het vliegen in de Dolomieten. Hieronder volgt het bericht van de Italiaanse federatie. Ga je vliegen in de Dolomieten, houd je dan per direct aan deze nieuwe regel.

Zie ook https://www.fivl.it/welcome-foreign-pilots voor meer informatie over vliegen in de Dolomieten en voor het originele bericht.

Bericht van de Italiaanse luchtsportfederatie


Let op: PMR 8-16 is het officiële radiokanaal voor veiligheidsberichten voor luchtsporters in de Dolomieten. Kom je vliegen in de Dolomieten, dan moet je één radio of portofoon altijd op dit kanaal inschakelen. Dit moet een secundaire radio zijn, niet de radio die je gebruikt voor ander contact. Geen zorgen, PMR-radio's zijn niet duur. Technische details volgen hieronder.

Voor het starten van een reddingsoperatie zendt het reddingsteam op PRM 8-16 informatie uit over het gebied dat betrokken is bij de reddingsoperatie (in het Italiaans en het Engels). Het team informeert alle luchtsporters dat er een helikopter aan komt en ze geven het gebied aan waar de redding plaats zal vinden. Luchtsporters zijn dan verplicht dat gebied direct te verlaten en starten moet worden uitgesteld.

Dankzij de voortdurende samenwerking van de reddingsdiensten en de autoriteiten kunnen we de Dolomieten toegankelijk houden voor luchtsporters van over de hele wereld. Toch lopen we het risico dat luchtsporten verboden worden in dit gebied vanwege terechte zorgen over de veiligheid. We werken zowel aan preventie en aan efficiëntere reddingsoperaties. Druk verkeer van schermvliegers en deltavliegers is een van de meest kritieke factoren tijdens een helikopterredding. Wij vinden het erg belangrijk dat we een radiokanaal hebben waarmee we, vóór de redding uit, informatie kunnen geven over een aanstaande redding aan alle piloten in het betrokken gebied.

Zodra de helikopters arriveren, verwacht men dat het gebied helemaal vrij is.

Het is heel, heel belangrijk dat dit toegespitste kanaal correct gebruikt wordt: er hoort te allen tijde radiostilte te zijn en het mag alleen gebruikt worden voor veiligheidsmededelingen. Dit maakt het absoluut noodzakelijk om een tweede radio te hebben die op dit kanaal wordt afgestemd. Deze moet altijd aan staan, maar mag nooit gebruikt worden om mee te zenden tenzij jij de coördinaten van een reddingsoperatie door moet geven. In dat geval kun je via dit kanaal direct met de reddingsmedewerkers praten aan boord van de helikopter.

Indien we dit middel op de juiste manier gebruiken, hebben we er allemaal baat bij: de mensen die gered moeten worden, de reddingsdienst en alle leden van de vlieggemeenschap, die hiermee kunnen blijven vliegen in een uniek gebied.
Wat voor radio heb je nodig? Voor het ontvangen van het veiligheidskanaal heb je een simpele PMR-radio nodig, die je vrijwel overal kunt kopen voor een paar Euro. Zet deze op kanaal 8, subkanaal 16 (voor de techies: kanaal 8 en CTCSS subtone 16). Daarom heet het kanaal 8-16. Dit kanaal wordt in Italië doorgaans gebruikt voor bergreddingen. Voor de echte radio-techneut [of piloten met een ander type radio], de frequentie is 446,09375 MHz en de subtone is 114,8 Hz.

Maak je geen zorgen, het is niet ingewikkeld: zorg voor een extra (PMR) radio, zet deze op kanaal 8-16 (of is 446,09375 MHz), zorg dat 'ie altijd aan staat en je bent er helemaal klaar voor.

Dit kanaal kun je niet gebruiken om een reddingsoperatie op te starten. Heb je zelf hulp nodig, bel dan 112. Er is een gratis app voor Android en IOS waarmee je 112 kunt bellen en tegelijkertijd je GPS-locatie door kunt sturen. Is de persoon die om hulp belt dicht bij de persoon die hulp nodig heeft, dan kan dit erg handig zijn. De app heet "112 Where ARE U" en is te vinden in de app stores.

We willen graag deze prachtige vliegstekken open houden voor alle piloten, we willen iedereen veilig houden; we hebben samenwerking nodig van álle piloten.

De vereiste voor het meenemen en afluisteren van een tweede radio gaat in per direct. De reddingsdiensten zijn al uitgerust om dit kanaal te gebruiken.

Rodolfo Saccani, veiligheidscommissie van de FIVL

Het is heel, heel belangrijk dat dit toegespitste kanaal correct gebruikt wordt: er hoort te allen tijde radiostilte te zijn en het mag alleen gebruikt worden voor veiligheidsmededelingen. Dit maakt het absoluut noodzakelijk om een tweede radio te hebben die op dit kanaal wordt afgestemd. Deze moet altijd aan staan, maar mag nooit gebruikt worden om mee te zenden tenzij jij de coördinaten van een reddingsoperatie door moet geven. In dat geval kun je via dit kanaal direct met de reddingsmedewerkers praten aan boord van de helikopter.

Indien we dit middel op de juiste manier gebruiken, hebben we er allemaal baat bij: de mensen die gered moeten worden, de reddingsdienst en alle leden van de vlieggemeenschap, die hiermee kunnen blijven vliegen in een uniek gebied.
Wat voor radio heb je nodig? Voor het ontvangen van het veiligheidskanaal heb je een simpele PMR-radio nodig, die je vrijwel overal kunt kopen voor een paar Euro. Zet deze op kanaal 8, subkanaal 16 (voor de techies: kanaal 8 en CTCSS subtone 16). Daarom heet het kanaal 8-16. Dit kanaal wordt in Italië doorgaans gebruikt voor bergreddingen. Voor de echte radio-techneut [of piloten met een ander type radio], de frequentie is 446,09375 MHz en de subtone is 114,8 Hz.

Maak je geen zorgen, het is niet ingewikkeld: zorg voor een extra (PMR) radio, zet deze op kanaal 8-16 (of is 446,09375 MHz), zorg dat 'ie altijd aan staat en je bent er helemaal klaar voor.

Dit kanaal kun je niet gebruiken om een reddingsoperatie op te starten. Heb je zelf hulp nodig, bel dan 112. Er is een gratis app voor Android en IOS waarmee je 112 kunt bellen en tegelijkertijd je GPS-locatie door kunt sturen. Is de persoon die om hulp belt dicht bij de persoon die hulp nodig heeft, dan kan dit erg handig zijn. De app heet "112 Where ARE U" en is te vinden in de app stores.

We willen graag deze prachtige vliegstekken open houden voor alle piloten, we willen iedereen veilig houden; we hebben samenwerking nodig van álle piloten.

De vereiste voor het meenemen en afluisteren van een tweede radio gaat in per direct. De reddingsdiensten zijn al uitgerust om dit kanaal te gebruiken.

Rodolfo Saccani, veiligheidscommissie van de FIVL