Het is dat het personeel van het 334 Squadron weet dat de A330 MRTT naar Eindhoven komt, want horen doen ze het niet. Daarom staan ze buiten op het platform te kijken hoe hun toekomstige toestel haast fluisterzacht de wielen op de baan zet. Ook als het toestel het platform op taxiet, praat men rustig door. Pas als de grote kist voor de terminal zijn motoren uitzet, heeft een enkeling even zijn vingers op zijn gehoorgang gezet. Zo stil klinkt dus de toekomst.

Het splinternieuwe Multirole Tanker Transport (MRTT)-vliegtuig, nog niet eens voorzien van een nette verflaag, komt even kennismaken op Eindhoven: met het Nederlandse personeel dat er over een paar jaar – grotendeels – op gaat werken en met de Europese leden van de Multinational MRTT Unit (MMU). Want zo gaat het vierde internationale samenwerkingsverband op vliegbasis Eindhoven heten. Die eenheid komt er natuurlijk niet zomaar. Al een klein decennium geleden werd de kiem gezaaid.


Lees verder in De Vliegende Hollander.


Foto boven: De A330 MRTT heeft een standaard romp van een commerciële A330-200 Enhanced en een vleugel van een A340. Op de plek van de buitenste motoren hangen echter de 2 hose and drogue refueling pods.

Foto onder: Nu nog toekomst, straks realiteit. De grijze toestellen, dan aangeduid als KC-30, krijgen allen de Nederlandse roundel, op de staart het MMU-logo en de registratie beginnend met de letter M (van MRTT). Fotobewerking: Xmedia

Tekst: Arno Marchand
Foto’s: Paul Tolenaar