Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) blijkt bereid te kijken naar subsidiemogelijkheden om de Catalina in Nederland te behouden. Dit bleek na kamervragen van Remco Dijkstra (VVD) aan het adres van minister Van Nieuwenhuizen met de insteek of de Catalina in Nederland kan blijven.Door diverse technische tegenslagen en de daaraan verbonden reparatiekosten was de eigenaar van de Catalina genoodzaakt het historische vliegtuig in de verkoop te doen. Sponsorbijdragen waren niet toereikend en de opgelegde EU-regelgeving dat er geen donateursvluchten gemaakt mochten worden bleken funest.

Regelgeving vervallenMinister Van Nieuwenhuizen deelde in haar antwoord op de kamervragen tevens mede dat deze Europese regelgeving is komen te vervallen. Rondvluchten met historische vliegtuigen zoals de Catalina, maar bijvoorbeeld ook de DC3 Dakota, zijn dan weer mogelijk zonder een AOC (Air Operator Certificate) aan te vragen. Voor de beleving: een AOC is een commerciële vergunning waaronder bijvoorbeeld de KLM opereert.

OvereenkomstVoor de Stichting Exploitatie Catalina mogelijk te laat want ondertussen is er een mondelinge koopovereenkomst met een Amerikaans museum. Dat de PBY Catalina Nederland dreigt te verlaten lijkt daarom bijna onvermijdelijk. Het ziet er ondanks de handreikingen vanuit Den Haag dus niet goed uit voor het behoud van dit icoon uit de Nederlandse (luchtvaart)geschiedenis.

Lees en bekijk alles over de Catalina op https://catalina-pby.nl/