Dit kwartaal is de Onderzoeksraad voor Veiligheid twee nieuwe onderzoeken gestart.

Eén betreft een motorstoring van een Boeing 737 die optrad tijdens de vlucht kort nadat onderhoud aan het vliegtuig had plaatsgevonden. Het andere voorval betreft een Fokker 70 waarbij tijdens het taxiën na de landing de remmen weigerden. Bij deze incidenten liep niemand letsel op.

In februari 2015 is het team van internationale luchtvaartonderzoekers dat onderzoek doet naar de toedracht van de crash van vlucht MH17 bijeen gekomen voor een onderzoeksbijeenkomst op luchtmachtbasis Gilze Rijen. Zij hebben daar onder meer breukvlakonderzoek, onderzoek naar faalmechanismen en onderzoek naar inslagpatronen gedaan. Het bezoek van de onderzoekers maakt deel uit van de procedure die het ICAO-verdrag voorschrijft voor internationale luchtvaartonderzoeken. In de eerste week van maart 2015 brachten ruim 500 nabestaanden van de slachtoffers van vlucht MH17 een bezoek aan de wrakstukken van het vliegtuig op luchtmachtbasis Gilze Rijen.

Deze kwartaalrapportage eindigt met een extra artikel over bijna-botsingen in luchtverkeerscircuits. De Onderzoeksraad ontvangt regelmatig meldingen van dit soort voorvallen en middels dit artikel willen wij aandacht aan deze materie besteden.

De Onderzoeksraad heeft het afgelopen kwartaal geen luchtvaartrapporten gepubliceerd.

Tjibbe Joustra,

voorzitter Onderzoeksraad voor Veiligheid

Lees de kwartaalrapportage.