Op 3 juli hebben de Commodore Robert Adang, commandant Defensie Helikopter Commando op onder andere vliegbasis Gilze-Rijen en Deelen en Maarten Baltussen, voorzitter van de Stichting Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet (SNZT), het convenant ondertekend waarbij een beter gezamenlijk gebruik van de CTR Deelen geregeld is. Het convenant is tot stand gekomen door de inzet van de Havenmeester van Terlet, Robin van Maarschalkerweerd, samen met Majoor Jendy Jalving, hoofd Operationeel Coördinatie Centrum van de Koninklijke Luchtmacht (KLu).

Vlucht

Na het ondertekenen heeft de Commodore met de directeur van de KNVvL, Ronald Termaat, in een tweezitter nog een mooie vlucht gemaakt boven Terlet. Het grootste deel van de vlucht heeft de Commodore zelf gevlogen. Het was meteen een mooie gelegenheid om te laten zien op welke wijze de zweefvliegers van het luchtruim gebruik maken en hoe dat goed samen kan met onder andere de helikopters. Zowel de KLu als Terlet zijn blij met de nieuwe situatie omdat dit voor beiden alleen maar voordelen oplevert.

Terlet

Luchthaven Terlet heeft jaarlijks 32.000 bewegingen. Kenmerkend hiervoor is dat er een groot aantal lesvluchten in de buurt van Terlet blijven. Dit betekent dat het luchtruim van Terlet erg vol is. Terlet ligt vrijwel midden in de CTR van Deelen (de historie van Terlet gaat al veel verder terug dan die van vliegveld Deelen). Op Deelen wordt er gevlogen met helikopters; de CH-47 Chinook (voornamelijk trainen met ladingen oppakken en afzetten), met de AH-64 Apache, de Cougar en de NH-90. Indien er militaire vliegbewegingen in de CTR waren, ging deze voor het grootste deel dicht. Er bleven slechts enkele sectoren over om het zweefvliegen te blijven accommoderen (sectoren A, B, C, D).

Helikopterbewegingen

Het beperkt niet alleen de bewegingsvrijheid, maar ook de veiligheid. Meer vliegtuigen in kleiner gebied. Dat terwijl er slechts beperkt helikopter verkeer binnen de CTR aanwezig was. Na goed overleg hierover waarbij de beide behoeftes gedeeld zijn, is het tot een set nieuwe afspraken gekomen. De helikopterbewegingen vinden plaats op een hoogte van maximaal 600ft AMSL, dus kan het zweefvliegverkeer daar zonder beperkingen boven vliegen. Daarmee wordt het gebied voor de helikopters én voor de zweefvliegers groter. Zolang er niet getankt wordt of met vaste vleugelvliegtuigen gevlogen wordt in de CTR blijft deze de status RMZ houden. Als de CTR wel opengaat, dan is het deel dat nog ter beschikking is van Terlet veel groter en niet complex.

Verder is afgesproken dat van 1 november tot 1 maart de helikopters op Terlet kunnen oefenen en landen wat weer veel meer mogelijkheden voor de Luchtmacht geeft.