Operations Op 12 mei 2016 werd in onze nieuwsbrief en op de website een bericht geplaatst over het kennismakingsgesprek met de nieuwe directeur luchtvaart ILT.

Een van de onderwerpen van dit gesprek was het gebruik van een elektronische luchtvaartkaart. ILT bevestigde dat er géén eis meer is voor een papieren kaart. Wel zal gegarandeerd moeten zijn dat aan de eis uit Annex 6 gedurende de vlucht voldaan kan worden.*, namelijk: “current and suitable charts for the route of the proposed flight and all routes along which it is reasonable to expect that the flight may be diverted”. Dit geldt derhalve voor elke versie van de luchtvaartkaart.

De KNVvL maakt al een aantal jaar deel uit van de Werkgroep ‘Airspace infringements’. In samenwerking met overheidsinstanties en sectorpartijen worden in dit overleg maatregelen getroffen ten einde het aantal airspace infringements (luchtruimschendingen) in Nederland te reduceren. Tijdens de laatste vergadering van de werkgroep kwam het onderwerp luchtvaartkaarten ter sprake. De Belgische luchtvaartautoriteit, die op uitnodiging van de werkgroep een presentatie gaf over Airspace infringements in het luchtruim van België, benadrukte dat het gebruik van een papieren luchtvaartkaart in België verplicht is. Hierop heeft de KNVvL ook nog contact gezocht met de Duitse Aeroclub om duidelijkheid te krijgen over het gebruik van luchtvaartkaarten aldaar.

In Duitsland moet een actuele Duitse ICAO-kaart worden meegevoerd voor vluchten tot maart 2017 (in maart komt een nieuwe versie van de kaart uit). Het maakt in Duitsland daarbij niet uit of de kaart in papieren vorm of elektronische vorm wordt meegevoerd.

Maakt u dus een vlucht door het Belgische luchtruim (al dan niet startend in Nederland) dan dient een papieren luchtvaartkaart meegevoerd te worden. Door het Duitse luchtruim kan een elektronische, dan wel een papieren versie meegevoerd worden.