Wie zijn de mensen van het verenigingsbureau van de KNVvL? Om dit duidelijk te maken gaan wij maandelijks een collega aan het woord laten. Wie zijn zij, wat doen ze en waarom kiezen zij voor de KNVvL. Deze keer is het woord aan José Snoek-Charmant. Zij werkt ruim vijf jaar bij de KNVvL Ledenservice en heeft veel ontwikkelingen meegemaakt.

Welke ontwikkeling heeft de meeste indruk op je gemaakt?

Binnen de KNVvL de ontwikkeling van de afdeling Ledenservice/KEI. Toen ik bij de KNVvL begon, was ik de enige op de afdeling. Sinds ik in dienst ben gekomen, hebben onder andere de examens een aardige vlucht genomen. Waar we eerst alleen driemaal in het jaar een examen Schermvliegen mede organiseerden, nemen we nu jaarlijks ruim 40 examens af voor verschillende luchtsportafdelingen. De versterking van de afdeling in de personen van Claudia Steenbergen en Gerda Drop was dus zeer welkom. Met zijn drieën bemannen we de Ledenservice en het KEI en zijn we het kloppend hart van de KNVvL.

Wat doe je bij de KNVvL? Hoe ziet een werkweek eruit?

Als hoofd van de Ledenservice en het KEI houd ik mij bezig met alles wat hiermee te maken heeft. Binnen de KNVvL is dat dus vrij breed en dat maakt mijn baan veelzijdig. Geen enkele dag is hetzelfde. Op dit moment zijn de voorbereidingen voor het lidmaatschap 2020 in volle gang: bijvoorbeeld een nieuw pasontwerp laten maken en ervoor zorgen dat ook dit jaar de ledenpassen voor de Kerst bij de leden worden bezorgd. Verder ben ik bezig met het aanpassen en verbeteren van diverse processen binnen de KNVvL. Hierbij willen we zoveel mogelijk standaardiseren, dat beperkt niet alleen de foutmarge, maar werkt ook prettiger voor ons en voor onze leden.Verder doe ik ook wat dingen op communicatiegebied. Dat komt voort uit persoonlijke interesse en omdat ik veel kennis heb, zeggen mijn collega’s. De meeste inhoudelijke nieuwsberichten komen eerst langs mij. Ik zorg ervoor dat ze prettig leesbaar zijn en begrijpelijk voor iedereen.

Waarom werk je bij de KNVvL?

De liefde voor de luchtvaart is mij en mijn broers en zussen met de paplepel ingegoten. Als klein meisje stond ik al langs de baan bij Schiphol, later ook met een lijst van KLM toestellen en hun namen en registratienummers. Ook zijn we ooit met de ‘oude’ Dakota (PH-DDA) naar de vliegshow in Duxford gevlogen, dat was een superervaring. Dat ik geen stewardess ben geworden, komt omdat ik daarvoor een centimeter te kort ben. Na 15 jaar bij een grote sportbond gewerkt te hebben was ik toe aan een andere werkomgeving. In die tijd spotte ik de vacature bij de KNVvL: een combinatie van werken in een voor mij inspirerende omgeving met allemaal andere luchtvaartfans. Die baan was voor mij!

Waar verbaas jij je weleens over?

Dat er zoveel oude koeien uit de sloot gehaald worden. Ik hou er meer van om naar de toekomst te kijken en samen mooie dingen te ontwikkelen.

Wat maakt je werkdag goed?

Als we weer veel leden blij hebben kunnen maken. En als er nieuwe samenwerkingen zijn of dat bestaande gewoon fijn blijven lopen. Het beste na een werkdag is als er weer veel taken van mijn to do lijst zijn afgevinkt.

Wat vind je interessant aan je werk?

Dat het zo enorm divers is. Sowieso hebben we alle verschillende afdelingen en binnen Ledenservice/KEI zijn er ook veel verschillende werkzaamheden. Er is altijd iets te verbeteren of te ontwikkelen. Wat ik ook erg leuk vind, is dat er veel ruimte is om zelf dingen op en aan te pakken. Die ruimte pak ik graag.

Als je kan vliegen, waar zou je dan heen vliegen?

Eerst naar Seattle, naar de Boeing fabriek. Dat lijkt me echt geweldig om te zien. Dan door naar het strand van Sint Maarten. Niet om er te liggen, maar om onder de aanvliegroute van het vliegveld te staan. De vliegtuigen komen rakelings over je hoofd.

Wat is het belangrijkste van alle spullen op je bureau?

Computer, telefoons en mijn vliegtuigmodellen. Ik heb een 777 van KLM staan en een A380 van Emirates. Deze is in de interne verhuizing helaas twee motoren kwijtgeraakt. Daar baal ik flink van. Mocht iemand nog een mooi model over hebben; ik hou me warm aanbevolen!

Welke luchtsport zou jij willen doen?

Eigenlijk pas ik het beste bij de luchtvaartliefhebbers van de ALA, een van onze niet-vliegende afdelingen. Ik heb al eens een tandemsprong gemaakt, dat was gaaf boven Texel met helder weer. Maar terug op de grond had ik niet meteen het gevoel dat ik dat nog een keer wilde doen. Zweefvliegen hetzelfde; mooie ervaring, maar niet gepakt door een virus. Paramotorvliegen hebben we net gedaan met het team, dat zou ik nog wel een keer willen doen. Ballonvaren staat nog heel hoog op mijn verlanglijst.

Welke collega zou jij de volgende keer aan het woord willen laten? En waarom?

Charles Kerstens van operations/zweefvliegen. Charles is een geweldige collega en een goede kwartiermaker voor de KNVvL. Hij weet altijd precies hoe de hazen lopen en is diplomatiek erg sterk, ik leer veel van hem op dat gebied. Charles en ik zijn ongeveer gelijk bij de KNVvL begonnen en we stonden samen aan het begin van de examens voor ROC Light (minidrones). Charles is van het doorpakken; gas op die lollie. Daar hou ik van!