Waarom we er bedacht op moeten zijn.

Veiligheid Op de vroege ochtend van 8 november 1957 vertrekt een Boeing 377 van Pan Am voor een vlucht van San Fransisco naar Honolulu. Het laatste contact was een routine bericht aan de US coast guard. Onderzoek na de crash wijst op koolstofmonoxide vergiftiging.

Sindsdien zijn er alleen in de verenigde staten al zeker 400 dodelijke slachtoffers gevallen door koolstofmonoxide vergiftiging in de cockpit. En dan vooral in kleine éénmotorige vliegtuigen.

Wat is koolstofmonoxide?

Koolstofmonoxide, ook wel CO genoemd, is een kleurloos, geurloos en smaakloos gas dat voorkomt in uitlaatgassen. CO wordt via de longen zeer snel opgenomen in het bloed. In het bloed hecht het zich vast op de rode bloedcellen waarbij het de zuurstof (O2) verdringt: het vermogen van CO om zich vast te hechten op de rode bloedcellen is 240 keer groter dan dat van zuurstof. Dat betekent dat zelfs bij een geringe aanwezigheid van CO in de lucht relatief veel CO in het bloed kan terechtkomen en vergiftigingsverschijnselen kunnen optreden.

Hoe komt CO in de cabine?

De uitlaatgassen van zuigermotoren bevatten veel CO. Door een lek in de uitlaat kan CO in de cockpit terechtkomen. Ook de cabineverwarming is verdacht. Bij de meeste vliegtuigen wordt buitenlucht verwarmd door deze langs de uitlaat te leiden. Als er ergens in dit systeem een scheurtje zit krijg je hogere concentraties van CO in de cabine. Ook als de firewall niet goed dicht is is er een verhoogd risico.

Herken de symptomen.

Symptomen van CO zijn in eerste instantie hoofdpijn en kortademig zijn. Als de vergiftiging doorgaat wordt dit erger en zal je ook misselijk en duizelig worden. Daarna volgt overgeven, verhoogde hartslag, hijgen en uiteindelijk flauwvallen.

Hoe bescherm je jezelf?

Het beste is uiteraard om CO vergiftiging te voorkomen. Geef voor de volgende vlucht het uitlaat- en verwarmingssysteem eens een extra grondige inspectie. Er zijn ook detectie middelen. Van een simpele detector die als sticker in de cockpit kan plakken tot geavanceerde electronische apparaten. En als je twijfelt of je last hebt van CO vergiftiging: spreek het vermoeden uit vraag of je passagier(s) hetzelfde voelen. Acties bij een vermoeden van CO in de cabine: - Zet de verwarming af. - Open alle mogelijke ventilatie, eventueel inclusief ramen. - Land zo snel mogelijk, vraag atc om hulp. (Vector naar dichtstbijzijnde veld) - Zoek medische hulp. - Los het probleem op VOOR de volgende vlucht.

Bericht van nvav.nl.